E-factura: noutăți pentru antreprenori și contabili. Ce se schimbă

Îți povesteam pe 7 noiembrie anul trecut despre e-Factura și ce trebuie să știi începând cu 1 ianuarie 2024. Găsești în continuare informațiile AICI. Acum venim către tine cu o serie de noutăți anunțate de către Ministerul Finanțelor. 

Ministerul Finanțelor precizează că au fost efectuate o serie de a actualizări la nivelul sistemului. Cea mai importantă, conform lor, este legată de adăugarea unei funcții de autofacturare. Reprezentanții ministerului precizează că această nouă funcție oferă posibilitatea de a trimite facturi în numele furnizorului. 

Un alt aspect care dă bătăi de cap antreprenorilor și contabililor care accesează platformele administrației publice este legat de imposibilitatea de a le folosi în perioadele de mentenanță. Ministerul Finanțelor precizează că s-au identificat operațiunile tehnice necesare astfel încât să poată fi utilizată e-Factura în mod normal, chiar și atunci când sunt desfășurate lucrări de mentenanță la SPV(Spațiul Privat Virtual).

Raportarea în e-Factura, așa cum îți povesteam anterior poate fi făcută dintr-o platformă privată oferită de mediul privat, conectată la SPV, sau din aplicația Ministerului Finanțelor. Reprezentanții statului precizează că mediul privat a cerut să poată filtra facturile în vaza anumitor criterii specifice. Drept urmare, această facilitate a fost introdusă printr-o modificare la apelul de listă de facturi disponibile de la serviciile web apelabile automat prin API. 

Ministerul Finanțelor precizează că de la 1 ianuarie până în prezent au fost înregistrate cu succes în sistemul e-Factura peste 18 milioane de facturi, în valoare totală de 75 de miliarde de lei. 

Modificările de mai sus reprezintă al doilea val de schimbări anunțat de către Ministerul Finanțelor, după ce începând cu 16 ianuarie nu a mai fost permisă introducerea facturilor duplicat. 

E important de reamintit că avem parte de un proces de tranziție în ceea ce privește e-Factura, începând cu 1 ianuarie 2024. Concret, între 1 ianuarie 2024 și până la 1 iulie 2024, poți trimite în continuare facturile ca înainte, pe e-mail, whatsapp sau ce alte canale foloseai, însă ai termen de 5 zile de la emiterea ei să o raportezi și în sistemul e-Factura. Ideal ar fi să o raportezi imediat după emitere, ca nu cumva să uiți. 

Începând cu 1 iulie 2024, vei putea transmite facturile doar prin intermediul sistemului e-Factura, fiind obligat atât tu cât și partenerii tăi de business să fiți înregistrați în acest sistem.