Rabla Local este un program prin care statul îți oferă bani în schimbul casării masinii tale mai vechi de 15 ani. Zilele trecute a început noua ediție, despre care îți povestim mai jos legat de modul în care se va desfășura.
Pe 21 aprilie, a început sesiunea de înscriere, în aplicația informatică, a unităților adiministrativ-teritoriale care doresc să participe în cadrul Programului privind casarea autovehiculelor uzate.
Concret, primăriile care vor să ia bani prin acest program și să îi dea mai departe cetățenilor care aleg să își caseze mașina mai veche de 15 ani. Administrația Fondului pentru Mediu anunța zilele trecute că 223 de primării s-au înscris deja, fiind în continuare fonduri disponibile în valoare de peste 53 de milioane de lei.
Programul Rabla local: când și cum te înscrii și ce bani primești
Odată ce se încheie procesul pe care ți l-am descris mai sus, se va publica AICI anunțul de deschidere a sesiunii de înscriere pentru solicitanții persoane fizice și sumele alocate pentru fiecare unitate administrativ teritorială. Concret, în acel moment poți aplica tu pentru a-ți oferi mașina veche în schimbul banilor. Reprezentanții autorităților precizează că prin intermediul programului „Rabla Local” ar urma să fie casate aproximativ 100.000 de autovehicule mai vechi de 15 ani. E important de menționat că procesul de înscriere a unităților administrativ-teritoriale, în urma căruia vor putea să se înscrie și persoanele fizice, se desfășoară între 21 aprilie și 28 aprilie.
Concret, după ce se termină perioada de înscriere a unităților administrativ-teritoriale, te înscrii și tu pe platforma națională de pe site-ul AFM dedicată programului Rabla Local și predai mașina la centrele autorizate de dezmembrare. Apoi, transmiți certificatul de casare către Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Autovehiculelor(DRPCIV) în vederea radierii mașinii și vei primi un stimulent pentru casare în valoare de 3.000 de lei.
Discuțiile privind mașinile poluante se intensifică din ce în ce mai mult, cu anumite date limită promise și de către producători cu privire la comercializarea lor. Reprezentanții asociației 2Celsius recomandă interzicerea înmatriculării vehiculelor cu norma Euro între non-Euro și Euro 4 cât mai curând posibil și introducerea unui regim fiscal pentru cele mai poluante mașini de pe drum, în urma analizei programelor Rabla și Rabla Plus.
„Cu acest program, proprietarii de maşini vechi sunt încurajaţi să renunţe la ele şi să investească în maşini mai noi, mai puţin poluante. Statisticile confirmă faptul că maşinile vechi sunt înlocuite încet datorită acestui program, ceea ce ar putea duce la reducerea semnificativă a acestora. Cu toate acestea, la tarifele actuale, pentru fiecare maşină nouă, în România sunt înregistrate cinci maşini vechi. În plus, vârsta medie a maşinilor din România o face una dintre ţările cu cele mai vechi flote din statele membre, cu o vârstă medie de 16,5 ani în 2019. Acest lucru face ca programul Rabla să fie practic inutil în ceea ce priveşte eliminarea vechilor maşini de pe drumurile României. Având în vedere obiectivele privind emisiile de CO2 pentru 2030, programul de casare a autovehiculelor trebuie să funcţioneze alături de impozitare şi alte măsuri pentru a descuraja introducerea de maşini vechi poluante”, arată datele studiului.