Black Friday 2023: detalii și câteva sfaturi legate de „festivalul reducerilor”

Black Friday este un eveniment marcat în special de magazinele care vând online. Campaniile au loc la nivel global, iar piața din România s-a obișnuit deja cu acest concept. Ce-i drept, dacă în state precum SUA vorbim de o singură zi de vineri din noiembrie, în țara noastră avem numeroși retaileri care apelează la săptămâni întregi dedicate evenimentului. 

Industria locală de e-commerce se estimează că va ajunge la o valoare de 7 miliarde de euro anul acesta, înregistrând o creștere de până la 10%. Ultimele luni din an sunt cunoscute ca fiind cele care generează vânzări consistente, având în vedere că avem campaniile de Black Friday, dar și cele dedicate sărbătorilor de iarnă.

Industria are un potențial mare de dezvoltare, ținând cont că la finalul anului 2022 numărul conexiunilor la Internet fix era de 6,5 milioane, în timp ce conexiunile mobile au ajuns la 21,5 milioane, conform cifrelor ANCOM. 

Black Friday 2023: cum te pregătești în așa fel încât să-ți protejezi bugetul 

Riscul de a face cumpărături din impuls crește în astfel de perioade în care magazinele online derulează campanii dedicate Black Friday. Aceste campanii se bucură de bugete de promovare mai mari, ceea ce face ca activitatea ta din online să fie întreruptă mai des de reclame care anunță diverse reduceri. 

E important să-ți păstrezi cumpătul și să nu te arunci în prima postare care anunță reduceri. Încă mai ai timp să te gândești dacă ai cu adevărat nevoie de vreun produs/serviciu pe care ai putea să-l cumperi de Black Friday pentru a-l prinde la reduceri. 

ANPC explică în fiecare an faptul că, conform legii, prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință/ prețului anterior. Acest preț de referință/preț anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile. 

Astfel, prețul redus anunțat de retailer în campania de Black Friday nu este cel mai mic preț pe care produsul respectiv l-a avut anul respectiv sau de la comercializarea lui, ci este cel mai mic raportat la ultimele 30 de zile. 


Dacă îți face vreo ofertă cu ochiul și chiar ai nevoie de acel produs, caută comparatoare de prețuri care să îți arate cu cât este vândut de ceilalți comercianți. E posibil să-l găsești la un preț mai mic la un alt comerciant care nici măcar nu derulează vreo campanie de Black Friday. 

Verifică cu atenție comerciantul, poți face acest lucru începând de la securitatea site-ului, dacă are protocolul https, adică dacă apare această mențiune la începutul adresei și poate fi observat un lacăt. 

Poți merge mai departe uitându-te la numele de SRL al magazinului online. Cauți în google acel nume sau direct la Ministerul Finanțelor pentru a vedea starea sa financiară. Dacă este un SRL proaspăt înființat, are o cifră de afaceri mică sau datorii mari, riscul ca experiența ta să fie una neplăcută este mai mare.