• Creditare
    Responsabilă
  • Teste
  • Pontul
    Săptămânii
  • Resurse
  • Evenimente
  • Calculatoare
  • Știri
  • Curs de educatie financiara

Cum îți dai seama dacă ești victima unei țepe și ce trebuie să faci imediat după ce ai aflat

20 Noi 2023
Ştiri

Una dintre băncile importante în România a lansat un ghid prin care încearcă să explice modalitățile prin care infractorii încearcă să fraudeze clienții bancari. Ghidul încearcă să ofere și soluții în cazul în care ași căzut victimă unui asemenea atac.

Ce trebuie să faci în cazul în care crezi că ești victima unei fraude online? 

  • Blochează imediat cardul din aplicația de online banking sau apelează numărul de telefon de pe spatele cardului;
  • Schimbă imediat parolele pentru aplicațiile și conturile online de pe un alt dispozitiv decât cel care a devenit vulnerabil;
  • Scanează dispozitivul vulnerabil cu un antivirus pentru a depista o posibilă prezență a unui software malițios;
  • Raportează problema către bancă și/sau organizația din partea căreia ai fost contactat.

 

Fii vigilent când ți se garantează câștiguri fabuloase și reduceri incredibile: oportunități de câștig garantat din investiții financiare (criptomonede, metale prețioase, acțiuni la diverse companii sau alte active); câștigarea unor concursuri la care nu ai participat sau livrarea unor comenzi pe care nu le-ai făcut; reduceri fabuloase de 80% – 95% la produse care în mod normal sunt foarte scumpe.

Recomandări pentru protejarea informațiilor personale și bancare: ignoră ofertele care promit îmbogățire rapidă sau câștiguri ușoare și nu accesa link-urile de pe platformele de socializare care promit câștiguri mari de bani într-un termen scurt de timp; verifică link-urile: de cele mai multe ori conțin o adresă falsă, nu conțin sintagma securizată „https” la începutul adresei, ci doar „http”. Nu descărca fișiere din mesaje nesolicitate, deoarece acestea ar putea conține viruși de tip malware; dacă cineva pretinde că este de la o instituție financiară sau guvernamentală, solicită să îți furnizeze detalii de contact oficiale și apoi verifică-le; nu oferi informații personale și bancare precum PIN, data expirării, codul CVV2/CVC, parole, ori coduri de securitate. Pentru a încasa bani este necesar doar codul IBAN; utilizează autentificarea multi-factor oriunde este disponibilă și în special pentru conturile bancare și email. Această măsură îți asigură un nivel suplimentar de protecție; cumpără doar din surse de încredere. Evită reclamele cu reduceri incredibile de pe rețelele sociale care de cele mai multe ori duc către website-uri „fantomă” create cu scopul de a fura datele de acces la conturile bancare; ignoră cererile urgente.

Tentativele de fraudă sunt adesea bazate pe presiune pentru a obține informații. Dacă primești un mesaj sau un apel care cere o acțiune imediată sau chiar amenințări, fii sceptic și caută confirmări. Nu oferi acces la dispozitivele tale. Instalează aplicații pe telefon/calculator doar din surse oficiale și nu instala aplicații care oferă acces la distanță la cererea altor persoane.