• Creditare
    Responsabilă
  • Teste
  • Pontul
    Săptămânii
  • Resurse
  • Evenimente
  • Calculatoare
  • Știri
  • Curs de educatie financiara

Pontul săptămânii: Pleci în concediu cu avionul? Vei avea nevoie de răbdare și un plan de rezervă

05 Iul 2024
Pontul săptămânii

Am experimentat personal în această vară problemele din industria aviatică, respectiv întârzierile sau anulările care îți pot strica concediul atunci când alegi să călătorești cu avionul. E un fenomen răspândit la nivel global, lucru arătat și de datele din industrie.

Un raport publicat recent de către o platformă care se ocupă rezervarea zborurilor arată că numai în luna iunie au fost înregistrate cu 47% mai multe întârzieri și anulări de zbor în comparație cu luna mai. Datele acestora arată că cele mai afectate zboruri au fost cele spre și dinspre principalele orașe europene, cum ar fi Londra, Paris sau Milano.

Motivul pentru care acestea sunt în top este legat de faptul că sunt printre cele mai aglomerate huburi europene, destinații cu multe zboruri, din și spre toate colțurile lumii.

Nu trebuie acum să te sperii și să renunți la a mai călători cu avionul, deoarece este și o veste bună: situația se prezintă mai bine acum față de anii trecuți, când recordul anulărilor și al întârzierilor în această perioadă ajunsese la 30%, față de 11% înregistrate de platforma Vola.

De partea cealaltă, este de așteptat să se înregistreze o creștere a anulărilor și întârzierilor în perioada următoare deoarece doar ce a început sezonul estival.

E important să fii conștient de aceste situații și flexibil în a apela la curse alternative pentru a ajunge acasă, dar și niște fonduri de rezervă pentru situații neprevăzute pentru a nu te trezi că nu ai îndeajuns bani.

De asemenea, dacă ai zboruri cu escală, evită escalele de durată scurtă, respectiv 1-2 ore, deoarece ești mai supus riscului de a pierde avionul, având în vedere întârzierile care se înregistrează.

Nu uita și de drepturile pe care le ai, cele prevăzute de Uniunea Europeană se aplică în următoarele situații:

  • Dacă zborul este efectuat pe teritoriul UE (indiferent dacă este operat de o companie din UE sau din afara UE)

  • Dacă aterizați pe un aeroport din UE venind din afara Uniunii, iar cursa este operată de o companie din UE

  • Dacă decolați de pe un aeroport din UE către o țară din afara Uniunii, indiferent dacă zborul este operat de o companie din UE sau din afara UE

  • Dacă nu ați primit deja anumite compensații (despăgubiri, redirecționare, asistență din partea companiei aeriene) pentru probleme legate de zbor în baza legislației relevante a unei țări din afara UE.

Aveți dreptul la despăgubiri dacă ați fost informat în privința anulării cu mai puțin de 14 zile înainte de data planificată a zborului. Compania aeriană are obligația de a dovedi dacă și când v-a informat personal în acest sens. Dacă nu o poate face, contactați autoritatea națională pentru a primi asistență, explică autoritățile europene. 

Totuși, operatorul nu trebuie să plătească despăgubiri dacă poate dovedi că anularea este cauzată de circumstanțe extraordinare, care nu ar fi putut fi evitate în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile. Compania aeriană trebuie să dovedească acest lucru furnizând, de exemplu, extrase din jurnalele de bord sau rapoarte referitoare la incidente. Compania trebuie să ofere aceste dovezi organismului național competent, precum și pasagerilor vizați, în conformitate cu dispozițiile naționale privind accesul la documente.