• Teste
  • Pontul
    Săptămânii
  • Resurse
  • Evenimente
  • Calculatoare
  • Știri

Circulăm cu taxiul sau cu maşina personală?

25 Ian 2017
Pontul săptămânii

Cu taxiul e de 4 ori mai scump...dacă nu ţinem cont de costurile suplimentare. Iar lista acestora e lungă ca o zi de post aşa că mulţi sunt tentaţi să-şi reevalueze opţiunile după ce o contemplă.

O maşină consumă 6-7 litri de combustibil la 100 kilometri, înmulţeşti cu preţul carburantului şi împarţi la tariful normal de taximetrie iar rezultatul este de aproximativ 4. Dacă ne limităm doar la operaţiile astea răspunsul la întrebarea din titlu e simplu: e mult mai ieftin cu maşina proprie. Numai că cei care nu sunt încă şoferi pe propria maşină dar cochetează cu ideea investiţiei într-un automobil nu au, poate, imaginea de ansamplu a tuturor costurilor. Am găsit o trecere în revista destul de completă a acestora pe blogul lui Laurenţiu Mihai. Autorul se referă la achiziţia unei maşini second hand (Fiat Stilo cu motor de 1.6) pentru că, în opinia sa, o maşină nouă îţi cumperi doar dacă vrei să faci bani cu ea (taximetrie, curierat etc). Ce taxe a avut de plătit Laurenţiu? Obţinerea certificatului de autenticitate şi a cărţii de identitate a maşinii (450 de lei), trecerea pe numele sau a autovehicului (60 de lei), taxa de mediu (circa  2.800 de lei), taxa CEC (30 de lei), taxa numere (40 de lei). La asta se adaugă RCA-ul (aproximativ 1.000 de de lei pe an pentru un tânăr) dar nu şi CASCO (e vorba totuşi de o maşină second-hand). Costul cu înmatricularea şi asigurările reprezintă deci aproximativ 4.400 lei.

Dar asta nu e tot. Mai e impozitul anual (în jur de 200 lei pentru autoturismul din exemplu) şi rovinieta pentru cei care vor să mai şi iasă din oraş (120 lei pe an). Plus revizia anuală (circa 500 lei ) şi schimbarea filtrelor şi uleiului (300 lei). S-ar mai adaugă taxa pentru locul de parcare, achiziţionarea anvelopelor de iarnă, spălările periodice, amenzi, etc. Şi uite aşa, doar din înmatriculare, asigurări, revizii şi întreţinere sărim de 6.000 lei, adică 500 de lei pe lună. E adevărat, din al doilea an dispar costurile de înmatriculare dar la fel de adevărat este că n-am pomenit nimic de combustibil.

Să presupune că zilnic parcurgem 20 de kilometri în diferite scopuri-mers la job, ieşit în oraş în week-end, etc. Asta înseamnă 600 de kilometri pe lună, adică 36 de litri de benzină/motorină iar costurile suportate sunt de aproximiativ 200 de lei. Revenind la exemplul celui care îşi cumpără maşină second-hand, costurile de totale pentru funcţionarea acesteia sunt de 700 de lei în primul an şi 450-500 în cel de al doilea (s-ar putea adăuga şi contravaloarea unor piese). Or, ce ar însemna 500 de lei pe lună transformat în kilometri parcurşi cu taxiul dacă nu ne-am mai lua maşina? 12 kilometri pe zi, fără bacşişuri. Adică 60% din distanţă presupusă a fi parcursă cu maşină proprie. Este că s-a schimbat perspectiva? În loc de 4 ori mai scumpe, cursele cu taxiul nu presupun nici măcar o investiţie dublă decât cea aferentă costurilor de întreţinere şi utilizare a maşinii personale. Şi ţineţi cont că n-am spus nimic despre preţul plătit pe maşina noastră second-hand. La un preţ de achiziţie de 5.000 euro şi o durata de viaţă de 7 ani a autoturismului second-hand ajungem aproximativ la aceleaşi costuri folosind maşina personală ca şi în cazul în care am merge doar cu taxiul. Evident, la o maşină nouă investiţia se justifică doar dacă mergem o distanţă cel puţin dublă zilnic...

ÎNTREABĂ EXPERTUL

Întreabă expertul

Ai întrebări? Avem răspunsuri!

ABONARE LA NEWSLETTER

Newsletter

Abonare la Newsletter