• Creditare
    Responsabilă
  • Teste
  • Pontul
    Săptămânii
  • Resurse
  • Evenimente
  • Calculatoare
  • Știri
  • Curs de educatie financiara

Câteva motive serioase pentru care chiar nu are sens să te înghesui la coadă la benzină și motorină, în România

11 Mar 2022
Energie și combustibil

Zilele trecute am asistat toți la scene pe care nu credeam să le mai vedem după căderea comunismului, în 1989. Cozi kilometrice la pompele de benzină și motorină. Nimic din tot ce s-a întâmplat nu a fost altceva decât emoție, pe fondul războiului din Ucraina. Este corespondentul avalanșei de cumpărători de euro despre care îți scriam săptămâna trecută, arătându-ți că nu e neapărat o idee bună să te umpli de euro, când tu faci toate plățile în lei. Dacă achiziția de euro în proporții decente este însă utilă, pierdetul vremii la cozi la benzină și motorină chiar nu are niciun sens, ba chiar îți golește buzunarul aiurea, în unele cazuri. Dar de la ce a pornit totul. Compania Mol, prezentă și în România cu mai multe benzinării, a raportat o problemă la rafinăria pe care o deține lângă Budapesta, motiv pentru care a avut un deficit de combustibil care a dus la creșterea prețurilor. Acum, nu este clar dacă ce spun cei de la Mol este și realitatea, dar în mod cert, doar la această companie a apărut anomalia care a trimis românii la cozi. Mai precis, unele benzinării au cotat benzina 95 și la 11 lei. Această informație, rostogolită și exagerată pe diverse canale , dar și condimentată cu informația " pe surse" că peste noapte benzina se va scumpi masiv, a fost suficientă să trimită sute de mii de români la coadă, la benzină. Ce s-a întâmplat după? Dacă în noaptea cu cozile au fost șoferi care au cumpărat benzină și cu 9,4-9,5 lei, de la Mol mai ales, a doua zi dimineață prețurile plecau și de la 7,3 lei. Adică au stat și la coadă, au plătit și mai mult. Și acum, ute câteva motive pentru care chiar nu are sens să faci ce au făcut acești oameni.

 

- România produce mai bine de 60% din petrolul de care are nevoie pentru combustibil, deci dependența față de marii producători este mai mică decât în multe alte țări. Mai mult, dependența de petrolul rusesc este chiar redusă, iar țara noastră dispune de mai multe rafinării.

- În România există nu doar 4 lanțuri mari de benzinării(OMV Petrom cu două branduri) ci și o rețea întinsă de benzinării particulare, dar și lanțuri de mai mici dimensiuni controlate de companii petroliere din afară. Așadar, concurența este suficient de mare încât, dacă un benzinar iese din rând(cum a făcut Mol), alții să profite de ocazie pentru a vinde mai mult. Altfel spus, vei găsi mereu o benzinărie mai ieftină.

- După evenimentul de zilele trecute, autoritățile au anunțat controale masive, care vor descuraja viitoare comportamente împotriva pieței.

- Spre deosebire de gaze, unde Europa va avea mari probleme în a o înlocui, la petrol Rusia supusă restricțiilor nu este un jucător atât de mare încât să controleze tot. Nu e nici măcar cel mai mare jucător, motiv pebtru care se vor găsi mereu soluții pentru a compensa lipsa petrolului rusesc. Și s-au și găsit. Chiar în noaptea în care noi stăteam la cozi, OPEC, adică asociația țărilor mari producătoare de petrol, a decis să crească extracțiile, iar acest lucru s-a văzut imediat, cu o scădefre de 17% a prețului. Aceste scăderi vor continua și se vor transpune și în prețul combustibililor. 

- Nu în ultimul rând, pe masa autorităților a existat mereu varianta plafonării prețului sau a reducerii accizei ori a TVA (care formează 40% din preț) și nu vor ezita să aplice una dintre metode, în caz că prețul sare neobișnuit de mult