• Teste
  • Pontul
    Săptămânii
  • Resurse
  • Evenimente
  • Calculatoare
  • Știri

Vorbeşte corect! Faci diferenţa între franşiză şi franciză

22 Mai 2019
Educaţie

Două cuvinte care înseamnă două lucruri complet diferite, despărţite de o singură literă: franşiză şi franciză. Multă lume le confundă. Şi de-aici, o grămadă de neînţelegeri

Cuvântul “franşiză” se referă la asigurări. Este suma pe care o plăteşti pe lângă ce plătesc asigurările în cazul unui eveniment, cum e, de exemplu, un accident.

Suma se poate stabili în procent din daună sau în sumă fixă în momentul în care faci contractul cu asigurătorul. Este suma prin care împarţi riscul cu asigurătorul, pentru a beneficia de o poliţă de asigurare mai ieftină decât cea care asigură în totalitate dauna.

Deci, “franşiza”, cu ş, face parte din domeniul asigurărilor. 

Franciza face parte din lumea comerţului. De obicei o poţi asocia cu numele unui magazin. Sau restaurant. Mega Image este o franciză. McDonald’s este o franciză.

Ce este ea? Să spunem că există o mare firmă cu renume, cum e McDonald’s. Un afacerist oarecare ar vrea să-şi deschidă un restaurant, dar are de ales. Să-şi facă propriul nume, cu propriul stil de lucru şi să aştepte succesul unui nume nou pe piaţă, sau poate apela, contra unei sume, la o franciză. Şi să-şi facă un restaurant standard McDonald’s, pe care îl cunoaşte deja toată lumea. Dacă alege varianta a doua, merge la McDonald’s şi cumpără franciza, însemnând dreptul de a folosi numele, tiparul de restaurant şi modul de lucru al cunoscutului lanţ de fast-food.

După ce plăteşte o taxă pentru folosinţa acestor lucruri către McDonald’s, îşi poate deschide o afacere cu celebrul nume. Va fi verificat periodic de McDonald’s să vadă dacă îndeplineşte standardele originale ale companiei, lucru la care cel care a cumpărat franciza se angajează prin contract. De-aici, doar vadul contează, pentru că de reclamă, materie primă şi de dezvoltarea produselor se va ocupa firma mare.

Nu toate firmele mari oferă franciză, dar în comerţ şi alimentaţie aşa se obişnuieşte, pentru ca un lanţ celebru să se poată extinde.

Deci “franciza”, cu c, se foloseşte în comerţ.

ÎNTREABĂ EXPERTUL

Întreabă expertul

Ai întrebări? Avem răspunsuri!

ABONARE LA NEWSLETTER

Newsletter

Abonare la Newsletter