• Teste
  • Pontul
    Săptămânii
  • Resurse
  • Evenimente
  • Calculatoare
  • Știri

Încă un motiv să conduci prudent. Guvernul se pregătește să dea drumul scumpirilor pentru asigurările auto. Cum poți obține reduceri de până la 50%

20 Aug 2020
Educaţie

Asigurarea RCA este cea mai importantă asigurare din România. În jur de jumătate din încasările firmelor de asigurare vin din această poliță , iar acest lucru se întâmplă pentru că ea este obligatorie, adică toate vehiculele înmtriculate în România( fie că circulă pe șosele sau stau în parcare) trebuie să dețină o asigurare RCA. De reținut că această asigurare nu acoperă daunele suferite de șoferul care o cumpără ci daunele provocate de acesta altor mașini sau bunuri. 

Prețul acestei asigurări variază în mare în funcție de doar două criterii: capacitatea cilindrică  a motorului și vârsta șoferului. Mai există și criteriul zonei unde este înmatriculată mașina, dar acesta cântărește mult mai puțin în calcule. Cu cât motorul este mai mare și șoferul mai tânăr, cu atât și asigurarea RCA este mai scumpă. Motivul ține de calcule statistice elaborate, însă simplu spus se întâmplă astfel pentru că șoferii mai tineri și mașinile mai puternice sunt implicate în mai multe accidente. Prețul RCA nu este unul mare, pentru o mașină medie nedepășind 600-700 de lei pe an și asta în cazul șoferilor cu mai puțină experiență. Acesta este și motivul pentru care puțini sunt cei care bagă în seamă această cheltuială și chiar asigurare RCA.  Și totuși, au existat momente în istoria recentă când prețul acestor asigurări a explodat. În 2015-2016, după falimentele a două mari companii din domeniu adică Astra și Carpatica, tarifele aproape că s-au dublat, iar pentru unele categorii chiar s-au triplat. 

Vestea bună este că între timp prețurile s-au mai stabilizat, dar sunt și două vești proaste. Prima este că firmele care vând masiv această asigurare încep să aibă probleme asemănătoare cu cele ale companiilor mai sus menționate, iar a doua este că, forțat de Comisia Europeanăm, Guvernul se pregătește să elimine orice restricție în ceea ce privește nivelul prețurilor. Fără să intrăm în amănunte, Ministerul Finanțelor tocmai a lansat în dezbatere publică un proiect de OUG care elimină, practic, orice posibilitate a supraveghetorului pieței (ASF) de a ancora tarifele. Dacă în prezent, de exemplu, în preț asigurătorii nu pot pune cheltuielile proprii în pondere mai mare de 25%, după apariția OUG această restricție dispare. În plus, firmele de asigurare nu mai sunt obligate să notifice ASF în ceea ce privește intențiile lor de a schimba prețurile. 

Iată deci, încă două motive pentru care trebuie să conduci prudent, dacă nu vrei să scoți mai mulți bani din buzunar. Pentru că șoferii  disciplinați sunt premiți, prin sistemul bonus- malus. Ce este acest sistem? Pe scurt, șoferii fără accidente pot primi reduceri de până la 50%, în timp ce șoferii cu multe accidente pot plăti cu până la 80% în plus față de prețul standard. Iată cum funcționează. 

Există 8 clase de bonus și 8 de malus.

Clasa de bonus-malus se schimbă anual, în funcție de daunele produse în anul calendaristic anterior.

În cazul în care nu ai produs nicio daună în anul calendaristic anterior, avansezi cu o clasă. In total, sunt 8 clase de bonus, care îti permit să obții reduceri de până la 50%.

Atunci cand inchei pentru prima oara o asigurare, pornesti de la clasa B0, unde nu se acorda niciun bonus. Pentru a primi reducerea maxima este nevoie ca timp de 8 ani consecutivi sa nu produci niciun accident.

Daca produci accidente, esti retrogradat cu 2 clase, pentru fiecare dauna produsa in anul calendaristic anterior. De exemplu, daca ai generat 2 accidente intr-un an, vei fi penalizat cu 4 clase in anul calendaristic urmator.

Fiecare clasa de malus corespunde cu o penalitate, ce poate ajunge la maxim 80%, peste tariful standard.

ÎNTREABĂ EXPERTUL

Întreabă expertul

Ai întrebări? Avem răspunsuri!

ABONARE LA NEWSLETTER

Newsletter

Abonare la Newsletter