• Teste
  • Pontul
    Săptămânii
  • Resurse
  • Evenimente
  • Calculatoare
  • Știri

Buget de cumpărături

10 Sep 2013
Bugetul tău
 
Dragă Furni, azi o să mergem la cumpărături cu o idee clară în cap: să nu cheltuim mai mult. Am făcut și listă: apă și grăunțe. Vreau grăunțe mov, din import, și cumpărăm pachețele să le ducem mai ușor, plus câteva farfurioare roz, de care îmi plac mie, să servim grăunțele când ne uităm la televizor. Mai luăm doar apă de izvor și bețisoare galbene s-o bem mai ușor și câteva jucărioare care se umflă când le uzi. Bine?

Dacă fiecare ar avea doar banii din buzunar când merge la cumpărături, deficitul acestui buget n-ar fi posibil. Cumperi de câți bani ai, cum ar face orice Furnică veritabilă din fabula noastră, eventual negociind pe unde se poate. Dar când ai, însă, în buzunar cardul de credit și ai comportament de consum specific Greierelui? Deficitul poate apărea raportat la suma inițială planificată pentru cumpărături. O listă cu priorități și limitarea la ea ar fi indicată, mai ales în acest caz. Iar pentru a nu sări peste cal când mergi prin hypermarketuri, iată câteva trucuri folosite de acestea:

  • pe raft, produsele mai scumpe le găsești în general la nivelul ochilor; produsele mai ieftine sunt plasate cât mai jos, pentru a nu sări în ochi imediat și pentru a determina consumatorul să aleagă dacă face un efort suplimentar pentru a ajunge la ele;
  • la intrare în hypermarket (culoarul din mijloc) sunt bunurile de care magazinul vrea să scape, de multe ori deghizate în promoții (vezi cozonacii vânduți după Paște). Cele mai căutate produse, cele cu care magazinul face rulajul cel mai mare, sunt plasate mai departe de intrare iar cele mai scumpe, precum electronicele și electrocasnicele, de regulă imediat în dreapta intrării;
  • lângă casele de marcat sunt plasate produsele de valoare mică a căror achiziție se face din impuls: baterii, dulciuri mărunte, brelocuri etc.;
  • concursurile cu premii funcționează ca motor de atragere a clienților, mai ales dacă acestea sunt bine popularizate;
  • “reducerile” sunt un cârlig de marketing irezistibil. Doar pentru că un anumit produs are prețul redus cu 10-15-25% mulți cumpărători îl pot considera o achiziție formidabilă, poate fără să se întrebe ce ar putea primi de aceeași bani. E mult mai ușor să vinzi un produs de calitate îndoielnică cu prețul redus spectaculos, decât unul de calitate bună, care se află întâmplător la un preț ușor mai mare decât săptămâna trecută (nu mulți cumpără un produs când știu că la un moment dat a fost, conjunctural, mai ieftin, chiar dacă în prezent produsul respectiv face totuși toți banii);
  • cum majoritatea clienților evită cele mai ieftine și cele mai scumpe produse din aceeași gamă, hipermarketurile plasează strategic produse foarte scumpe pe raft deși știu că nu își vor găsi ușor cumpărători, doar pentru a le vinde mai ușor pe cele scumpe, unde adaosul lor are valoare mai mare.
     

ÎNTREABĂ EXPERTUL

Întreabă expertul

Ai întrebări? Avem răspunsuri!

ABONARE LA NEWSLETTER

Newsletter

Abonare la Newsletter