• Teste
  • Pontul
    Săptămânii
  • Resurse
  • Evenimente
  • Calculatoare
  • Știri

Efectul Florida, sau de ce e bine să fim atenți cu banii noștri

03 Feb 2019
Banii tăi

Vi s-a întâmplat să luați o decizie pe care apoi să amânați punerea ei în practică? Mie unuia, da, de multe ori, din motive care nici mie nu îmi erau clare. Până la urmă însă, m-am dumirit. Într-un experiment care a devenit clasic, un psiholog de la New York University a cerut studenților - majoritatea cu vârste între optsprezece și douăzeci și doi de ani – să alcătuiască propoziții dintr-un set de cinci termeni (de exemplu, „găsește el o galben floare instantaneu“). Pentru un grup de studenți, jumătate din propozițiile amestecate conțineau cuvinte asociate cu bătrânețea, precum „medicamente“, „uituc“, „chel“, „cărunt“ sau „zbârcit“. După ce au terminat exercițiul, tinerii participanți au fost trimiși să efectueze un alt experiment într-un birou aflat la parter. Scurta deplasare era ceea ce urmărea experimentul. Neobservați, cercetătorii au măsurat timpul de care au avut nevoie studenții ca să ajungă de la un capăt al coridorului la celălalt. Conform predicției, tinerii care alcătuiseră o propoziție din cuvinte legate de tema bătrâneții s-au deplasat mult mai încet decât ceilalți. Ăsta e ”efectul Florida“.


 Când au fost întrebați ulterior, nici unul dintre studenți nu a declarat să fi remarcat că acele cuvinte avuseseră o temă comună și cu toții au insistat că nimic din ceea ce au făcut după primul experiment nu ar fi putut să fie influențat de cuvintele cu care au avut de-a face. Ideea de bătrânețe nu ajunsese să fie conștientizată, dar acțiunile lor fuseseră modificate totuși.


Legăturile reciproce sunt ceva obișnuit în rețeaua asociativă. De exemplu, ceva care vă amuză tinde să vă facă să zâmbiți, iar zâmbetul tinde să vă amuze. Mergeți și luați un creion și țineți-l între dinți câteva secunde, cu guma înspre dreapta și cu vârful înspre stânga. Apoi, țineți creionul vertical, astfel încât vârful să stea drept în fața voastră, apucându-l între buzele strânse de capătul cu guma. Probabil nu v-ați dat seama că una dintre aceste acțiuni v-a forțat chipul să se încrunte, iar cealaltă să zâmbească. Unor studenți de colegiu li s-a cerut să evalueze umorul din filmul de desene animate The Far Side de Gary Larson, ținând în gură un creion. Aceia care „zâmbeau“ (fără a fi conștienți de acest lucru) au apreciat că desenele animate erau mai amuzante decât aceia care „erau încruntați“. Într-un alt experiment, oamenii ale căror fețe erau încruntate (forțând sprâncenele să se apropie) au relatat o reacție emoțională exagerată față de niște fotografii răscolitoare – copii înfometați, oameni certându-se, victime mutilate ale unor accidente.


Gesturi simple, banale pot, de asemenea, să vă influențeze inconștient gândurile și sentimentele. Într-o demonstrație, oamenilor li s-a cerut să asculte un mesaj în niște căști audio noi. Li s-a spus că scopul experimentului era să testeze calitatea echipamentului audio și au fost instruiți să-și miște capul în mod repetat pentru a semnala orice distorsiune a sunetului. Jumătate dintre participanți au primit indicația să dea din cap de sus în jos, pe când celorlalți li s-a spus să-l întoarcă spre stânga și spre dreapta. Mesajele pe care le-au ascultat erau niște editoriale radiofonice. Acei participanți care au dat din cap (un gest de aprobare) au avut tendința să accepte mesajul pe care l-au ascultat, însă aceia care au clătinat din cap au avut tendința de a-l respinge68. Încă o dată, nu a fost nimic conștient, ci numai o conexiune habituală între o atitudine de respingere sau de acceptare și expresia lor fizică obișnuită. Puteți vedea de ce banala observație „acționează calm și amabil indiferent cum te simți“ este un sfat foarte bun: este probabil să fiți răsplătiți prin a vă simți realmente calmi și amabili.

De ce v-am povestit aceste lucruri? Pentru că la fel ca studenții din experimentele de mai sus, și noi luăm decizii într-un mediu în care suntem inconștienți influențați de ceilalți.

Știm că dobânzile la depozite sunt real negative (dobânda băncii e sub inflație, comisioanele mai rod și ele din suma depusă) și că atunci când scoatem banii, putem cumpăra mai puține lucruri cu ei decât atunci când i-am depus. Dar, cu toate acestea îi lăsăm acolo, din comoditate sau pentru că așa ne recomandă vreo cunoștință.Știm că la cumpărături e bine să te duci cu o listă cu ce ai de luat și să te ții de acea listă, dar cu toate astea când vedem ceva pe tejghea, uităm de listă și ducem mâna la portofel.

Revin cu câteva sfaturi:

  • Întotdeauna făți niște calcule ca să fii sigur că poți restitui ceea ce ai împrumutat. Dacă nu procedezi astfel, cel care ți-a dat banii te poate da în judecată și îți poate lua înapoi bunul cumpărat cu banii împrumutați.
  • Asigurați-vă că înțelegeți ce înseamnă rata dobânzii: rata dobânzii este de fapt costul banilor. Suma pe care i-o plătești celui care îți dă banii pentru ca acesta să ți-i dea șie în loc să facă altceva cu acei bani.  Asigurați-vă că înțelegeți exact ce este rata dobânzii și cum vii se încasează dobânzile.
  •  Înțelegeți termenii împrumutului dvs. Există, de obicei, mulți termeni care sunt asociați cu împrumutul dvs. dincolo de rata dobânzii. De exemplu, este posibil să nu puteți plăti anticipat creditul fără plata unei penalități. Sau să achitați taxe de întârziere dacă nu plătiți până la o anumită dată. Trebuie să înțelegeți acești termeni înainte de a lua un împrumut.
  • Gândiți-vă cu atenție la cât de mult împrumutați: Cu cât împrumutați mai mult, cu atât mai mult veți ajunge în final să plătiți mai multă dobândă. Nu împrumutați mai mult decât aveți nevoie sau mai mult decât vă puteți permite.
  • Luați în considerare perioada de rambursare: Acesta este perioada de timp în care trebuie să plătiți datoria. Cu cât perioada de rambursare este mai scurtă, cu atât mai repede veți scăpa de credit, dar, e drept, cu atât rata va fi mai mare. Dacă vă permiteți rate mari, optați pentru o perioadă mai lungă a împrumutului.

ÎNTREABĂ EXPERTUL

Întreabă expertul

Ai întrebări? Avem răspunsuri!

ABONARE LA NEWSLETTER

Newsletter

Abonare la Newsletter