• Teste
  • Pontul
    Săptămânii
  • Resurse
  • Evenimente
  • Calculatoare
  • Știri

Efectul de ancorare explicat în 4 cazuri cu care poate că te-ai întâlnit

30 Iun 2019
Banii tăi

Presupuneți că intrați într-o bună zi într-un magazin cu tigăi. Sau cu aparate de aer condiționat, nu contează. Și că, pe prima etichetă întâlnită în cale vedeți două prețuri tăiat cu o linie (care nu mai sunt așadar, valabile) și un al treilea, valabil. Cel de-al treilea, cel valabil, este cel mai mic dintre cele 3 prețuri. NU-i așa că vi s-ar părea un chilipir cumpărarea acelui produs, deși vânzătorul ar fi putut pur și simplu inventa prețurile mai mari (cele tăiate) doar pentru a vă convinge să cumpărați?


2. Doi mari psihologi au făcut acum câțiva ani o roată a norocului. Era numerotată de la 0 la 100, dar cei doi au construit-o în așa fel încât să se oprească numai la numerele 10 sau 65. Am recrutat pentru experimentul nostru participanți dintre studenții Universității din Oregon. Unul dintre noi urma să stea în fața unui grup restrâns, să învârtă roata, cerându-le să noteze numărul la care s-a oprit, acesta fiind, desigur, fie 10, fie 65. Pe urmă, am pus două întrebări:
Este procentul țărilor africane membre ale ONU mai mare sau mai mic decât numărul pe care l-ați notat?
Care este cea mai bună presupunere a voastră legată de procentul țărilor africane în cadrul ONU?
Evident că învârtirea unei roți a norocului – chiar una netrucată – nu are cum să furnizeze informații utile despre nimic, iar participanții din experiment ar fi trebuit s-o ignore, pur și simplu. Dar ei nu au trecut-o cu vederea. Estimările medii ale celor care au văzut numerele 10 și respectiv 65%.

3. Psihologii germani Thomas Mussweiler și Fritz Strack  au pus două întrebari  legate de temperatură: „Este temperatura medie anuală din Germania mai mare sau mai mică de 20º C (68º F)?“ și A doua:  „Este temperatura medie anuală din Germania mai mare sau mai mică de 5º C (40º F)?“.
Participanților le-au fost prezentate apoi două texte în care, la primul text apăreau frecvent cuvintele ”căldură”, ”soare” sau ”plajă”, în timp ce la al doilea text erau întâlnite frecvent cuvintele ”ger”, și ”schi”. Cele două grupuri de participanți au reacționat ca hipnitizați: cei care au văzut textul cu soarele și plaja au spus ca media temperaturii e mai mare, iar ceilalți că e mai mică.

4 .Cineva la Tv anunță că prețurile la carne vor crește cu 20%. În final, producătorii măresc prețurile cu doar 10%. Toată lumea răsuflă ușurată: carnea s-a scumpit cu numai 10%. Nimeni nu se întreabă dacă era normal să se scumpească fie și cu 1%!

Toate acestea sunt mici trucuri psihologice care descriu ”efectul de ancorare”.

De ce spun toate aceste lucruri?

Pentru că la fel e și cu creditele pe care băncile le vând. Folosesc aceleași tehnici prin care încearcă să vă vândă un produs, la prețul pe care îl doresc ele. Folosesc expresii gen ”creditul ușor de luat” , ”împrumutul care vă rezolvă toate problemele” etc.

Și trec undeva la subsol , cu litere mici, costurile asociate împrumuturilor.

Sfatul meu e să începeți să citiți mai întâi costurile, să vedeți în primul rând dacă aveți neapărat nevoie de acel împrumut și apoi să negocieți cele mai bune condiții pentru Dumneavoastră!

ÎNTREABĂ EXPERTUL

Întreabă expertul

Ai întrebări? Avem răspunsuri!

ABONARE LA NEWSLETTER

Newsletter

Abonare la Newsletter