• Teste
  • Pontul
    Săptămânii
  • Resurse
  • Evenimente
  • Calculatoare
  • Știri

Trei mari boli ale antreprenorului român și cum faci să le eviți

29 Noi 2018
Afaceri

Se tot vorbește despre potențialul uriaș al pieței românești în varii domenii. Pentru Intreprinderile Mici și Mijlocii (IMM) s-au făcut planuri peste planuri și strategii naționale cu nemiluita.

Cu toate a acestea numărul firmelor din România este semnificativ mai mic decât în țările dezvoltate ale Europei și, mai mult decât atât, practic toate domeniile de business sunt dominate copios de marile corporații, nu de IMM-uri, așa cum se întâmplă în alte țări. Și nu vorbim de banking sau de industria grea, unde nu poate fi altfel, ci de domenii care se pretează excelent la antreprenoriat cum sunt, de exemplu, zona IT, agricultura sau micul comerț.

Această subdezvoltare a afacerilor mici și mijlocii vine, însă, și dintr-o mentalitate învechită de care, iată, antreprenorii noștri nu scapă nici după 30 de ani. Iată trei abordări grește specifice României, de care ar fi bine să te ferești.

 

  • Șeful e și patron și director și contabil și, în general, orice. Una dintre marile tare ale afacerilor antreprenoriale, mai ales în țările din sudestul Europei, este acela că cel care a înființat business-ul tinde să se comporte “dictatorial”, să își asume toate responsabilitățile, să ia toate deciziile și, în general, să confunde afacerea cu propriul portofel. De aici, de la încăpățânarea „patronuluizeu” au pornit multe probleme și sau întâmplat multe falimente. Încearcă  deci, atât cât poți, să delegi resposabilități către oameni de încredere din firmă și să iei decizii împreună cu ei, uitând de vechea vorbă “Eu am făcuto, eu o omor”.

 

  • Capital foarte mic și profituri “aranjate”. O altă mare problemă specifică românilor este faptul că tind să țină firmele capitalizate la minimum. Acest fapt, despre care a vorbit deseori și Banca Națională, face ca băncile comerciale să fie extrem de reticente atunci când li se solicită finanțări din zona IMM. Până la urmă, banca lucrează cu cifre și garanții, iar o firmă cu un capital social de doar câteva sute de lei și un profit făcut de contabil astfel încât să nu aducă prea multe taxe nu poate prezenta o garanție suficientă. Dacă credzi că ai nevoie, la un moment dat, să iei un credit, fă ceva și încearcă să capotalizezi gradual firma, din profiturole pe care le obții. Așa vei arăta altfel în ochii bancherilor

 

  • La pământ cu onlineul. Nu în ultimul rând, firmele din țara noastră ocupă un rușinos ultim loc întrun clasamenr al vânzărilor online. Doar puțin peste 1% din firme practică acest tip de vânzări, în timp ce în Europa vorbim de cel puțin 9-10%, în zona de euro de peste 15%, iar în țări ca Irlanda, de exemplu, de circa 30%. Întro lume în care cel mai bogat om a ajuns să fie acționarul majoritar al unei firme care vinde produse online, e clar că acesta e viitorul. Investește deci, câteva sute, chiar și câteva mii de euro pentru a îți dezvolta măcar un site bun, dacă nu să și vinzi online.

 

ÎNTREABĂ EXPERTUL

Întreabă expertul

Ai întrebări? Avem răspunsuri!

ABONARE LA NEWSLETTER

Newsletter

Abonare la Newsletter