• Teste
  • Pontul
    Săptămânii
  • Resurse
  • Evenimente
  • Calculatoare
  • Știri

O poveste cu bere caldă sau cum omori o afacere cu sfaturi din bătrâni și exces de economii

09 Ian 2019
Afaceri

Era prin anul 2014 și tocmai schimbasem locul de muncă pentru o redacție din Casa Presei, cunoscută și drept Casa Scânteii. Ca în fiecare așezământ de presă din țara asta și nu numai, redacția avea “arondată” o cârciumă. Nu pot spune că era de lux, poate nici măcar de nivel mediu, dar nici “bombă” nu era. Ceva decent, unde găseai mâncare și băutură ieftine, ba chiar și “pe caiet” câteodată. Și, mai ales, cu bere rece ca gheața. Drept urmare, terasa era plină seară de seară, vara. Băieții din redacție erau, binențeles, de-ai casei, adică mergeau zilnic. Aproape zilnic am mers și eu cu ei, până când ceva a început să se întâmple. Berea, sucul, apa, îți veneau calde de nici nu puteai să le bei. Iar aerul condiționat, în caz că voiai să vezi un meci, ori erai de serviciu și trebuia să stai pe canalul de știri, se stricase. Ospătarul ne-a șoptit că “pentru noi” se poate pune bere la congelator, doar să anunțăm dinainte.

Tot așa o zi, două trei, o săptămâna. Primele beri erau tot calde, iar aerul condiționat tot stricat, După trei săptămâni ajunsesem să fim aproape singuri pe terasă, iar după o lună, localul deja se închidea cu două ore mai devreme decât de obicei. Acela a fost și momentul când l-am întrebat pe patron ce se întâmplă. De ce toate schimbările astea. Ne-a spus, cu un zâmbet inexplicabil pe buze, că a vorbit cu unchiul său, fost responsabil la un mare restaurant comunist și a înțeles că lumea nu e așa deranjată de berea caldă, dar economiile de energie electrică sunt mari, când scoți frigiderul și aerul condiționat din priză.

I-am spus că se vede cu ochiul liber că nu mai e lume, dar zicea că se mulțumește cu cei care vin după-amiaza, pentru meniurile de prânz. Uluitor era că nici măcar nu calculase exact care sunt economiile pe care le face din opritul frigiderului. Dar deja nu mai conta. Când am trecut, vara următoare, pe lângă cârciumă, avea deja lacătul pus.

E o poveste reală, pe care o întâlnim la tot pasul. Dacă nu e berea caldă, fenomen național de altfel, este taxi-ul fără aer condiționat, gresia pusă fără adeziv de “meșterul” pe care l-ai angajat, friptura care se micșorează zilnic la restaurantul tău preferat sau petele care au început să îți rămână pe mașină, după ce o duci la aceeași spălătorie la care mergi de ani de zile. E și o vorbă “era bună la început, dar au stricat-o când a început lumea să cumpere”. Poate firmele mari mai scapă de “sancțiunile” clientului când încep cu meschinării, marketingul agresiv le permite, dar pentru un mic antreprenor, o economie de câteva procente poate să însemne, defapt, finalul. Deci să nu ne mirăm că tinerii merg azi mai mult cu Uber, apelează la firme specializate în construcții, nu la “meșteri”, mănâncă în restaurante de linie sau măcar bine branduite și își spală mașina la benzinărie. Ai. Așadar, grijă cu economiile. Ce e prea mult strică!

ÎNTREABĂ EXPERTUL

Întreabă expertul

Ai întrebări? Avem răspunsuri!

ABONARE LA NEWSLETTER

Newsletter

Abonare la Newsletter