Cum putem scăpa din capcana fiscală fără creșterea taxelor. Propuneri pe masa Guvernului

Comunitatea oamenilor de afaceri din România susține că Guvernul poate trece peste criza  bugetară profundă făfă a mări neapărat taxele. Mai mult, antreprenorii români apreciază că o înăsprire a fiscalității ne-ar putea prinde într-o spirală fără o ieșire favorabilă economiei și populației. În acest sens, patronatul Comcordia vine cu mai multe alternative a căror punere în practică ne-ar putea ajuta să trecem peste momentele grele, prin reducerea deficitului bugetar de la peste 9,3% cât a fost în 2024  spre ținta de 7% asumată inclusiv în discuțiile cu autoritățile europene.

Iată ce spun oameniid e afaceri din Concordia, cu reprezenți a 20 dee domenii economice importante și 3.900 de membri care au împreună 450.000 de angajați:

TVA: problema nu e cota, ci colectarea 

România are cel mai mare deficit anual de încasare la TVA (peste 30%) dintre țările U.E. Dacă aproximativ 1 din 3 lei nu se încasează, ce efect real ar putea avea o creștere a TVA? Niciunul.

În acest sens, dacă s-ar îmbunătăți colectarea și am reuși să combatem evaziunea fiscală, problema deficitului față de țintele agreate s-ar rezolva pentru următorii doi ani. Prin urmare, este o problemă de eficiență a autorităților.

Apoi, trebuie implementate urgent reformele necesare pentru deblocarea tranșelor din PNRR și pentru atingerea următoarelor jaloane (sunt în joc procente bune din PIB, ca venituri).

Economia României a încetinit continuu în ultimii doi ani, iar primul trimestru din 2025 a adus o surpriză negativă: o stagnare față de trimestrul anterior din 2024. Sunt necesare măsuri de stimulare a economiei. Există un risc ridicat ca o înăsprire a regimului fiscal să aducă scădere economică, iar efectul asupra bugetului public să fie sub așteptări, creșterile de venit să nu fie suficiente.

Conform unui studiu realizat de ASE și Concordia, creșterea TVA sau a impozitului pe venit poate conduce la o reducere a ritmului de creștere a PIB real, cu valori cuprinse între 0,2 puncte procentuale și 0,8 puncte procentuale. Cea mai nocivă este creșterea impozitului pe venit, această măsură generând și un impact psihologic puternic negativ.

 

Alternativa: eficiență și optimizare 

Credem cu tărie în nevoia eficientizării activității statului și în optimizarea cheltuielilor publice. O parte dintre măsurile care pot conduce la restabilirea echilibrului economic:

  • Dimensionarea corectă și eficientizarea aparatului din administrațiile publice locale și centrale, din agențiile de stat și alte instituții publice, existând numeroase dovezi că există probleme de eficiență.
  • Evaluare temeinică și o auditare a cheltuielilor din programul Anghel Saligny, care să conducă la eliminarea acelor investiții ineficiente.
  • Creșterea încrederii statului român pe piețele internaționale pentru a reduce cheltuielile cu dobânzile (acestea riscă să depășească 2,5% din PIB, în 2025) – acest aspect, dacă ar fi rezolvat, putem economisi și 0,5% din PIB, pentru finanțările viitoare
  • Eliminarea unor sporuri nejustificate pentru diferite categorii de bugetari.
  • Concesionarea unor elemente de infrastructură (ar scădea cheltuielile cu mentenanța și ar crește veniturile statului).

 

România se află la răscruce. Poate alege calea ușoară, dar periculoasă, a creșterii taxelor, cu riscul menținerii instabilității economice, sau poate opta pentru reformele structurale necesare, care, deși mai dificile politic, reprezintă singura cale sustenabilă către echilibrul bugetar și prosperitatea economică. Timpul pentru decizii curajoase se scurge rapid, iar costul inacțiunii ar putea fi unul pe care România nu și-l mai poate permite.