Pachetul doi de măsuri fiscale pe care guvernul și-a asumat răspunderea anul acesta va intra în vigoare din 2026, după ce Curtea Constituțională a României a respins contestația care-l viza.
Ne uităm în acest material la o parte din măsurile cuprinse în acest pachet. Începem cu impozitele pe locuințe. Conform modificărilor, proiectul propune un calcul al impozitelor pentru locuințe printr-un mecanism tranzitoriu, până în ianuarie 2027, când va urma trecerea la impozitarea la valoare de piață.
Unele estimări arată că începând din 2026 vor exista cazuri în care impozitul pe locuințe va crește și cu aproximativ 90%. Adrian Vascu, vicepreședinte al Asociației Evaluatorilor Autorizați din România, precizează că în cazul clădirilor rezidențiale, valoarea impozabilă este calculată tot de primării, dar cu o bază indexată cu rata inflației. Expertul precizează că, în 2016 baza era de 1.000 de lei/mp, iar din 2026 va fi 2.677 de lei pe metru pătrat.
Conform acestuia, cota de impozitare se selectează de către UAT-uri din același interval de cote prevăzut în Codul Fiscal, respectiv între 0,08% și 0,2%. Însă noua prevedere legislativă nu permite adoptarea unei cote mai reduse decât cea din anul precedent. Astfel, creșterea bazei de impozitare va conduce automat la creșterea impozitului.
Calculele expertului arată că apartamentele sub 30 de ani vechime, sub 3 niveluri, sub 8 apartamente, au o creștere de cca. 1,8 ori. Pentru apartamentele peste 30 de ani vechime, peste 3 niveluri, peste 8 apartamente, creșterea este de cca. 2,3 ori. La apartamente peste 50 de ani vechime, peste 3 niveluri, peste 8 apartamente, creșterea e de circa 3 ori. La case, creșterea este de circa 70-90%.
În ceea ce privește impozitul auto în 2026, țara noastră va implementa un nou sistem de impozitare. Se ia în considerare atât capacitatea motorului, cât și nivelul de poluare a autovehicului. Drept urmare, cu cât vehiculul este mai vechi și mai poluant, impozitele vor fi mai mari. De partea cealaltă, mașinile noi cu emisii reduse ar putea beneficia de reduceri fiscale.
Pragurile bazate pe capacitatea motorului sunt de 1.600, 200, 2.600 și 3.000 de centimetri cubi. Impozitul va crește gradual pentru fiecare fracțiune de 200 de centimetri cubi peste aceste praguri.
Așadar, pentru o mașină cu o capacitate cilindrică de 1.600 centimetri cubi și normă de poluare Euro 3, impozitul în 2026 va fi de 240 de lei. Pentru un vehicul similar, dar cu normă euro 6, taxa va fi de 200 de lei. În ceea ce privește mașinile cu motoare de peste 2.000 de centrimetri cubi și normă Euro 6, prețul plătit ar putea de fi de până la 850 de lei, comparativ cu aproximativ 1.000 de lei în prezent.
O altă măsură importantă care se aplică din 2026 privește impozitul pe dividende. Vom avea astfel creșterea cotei de la 10%, cât este în prezent, la 16%.

