INFOGRAFIC. Surpriză sau doar inflație? Românii se pregătesc să cheltuiască mai mult de Sărbători în ciuda situației deloc bune. Ce cadouri preferă

Rezultate surpriză într-un sondaj realizat de Raiffeisen Bank în parteneriat cu Appinio. În ciuda situației economice foarte complicate, marcată de inflație ridicată și creșteri de taxe, dar și a perspectivelor sumbre pentru 2026, românii sunt pregătiți să cheltuiască anul acesta, pentru Sărbătorile de iarnă, mai mult decât au cheltuit în 2024. Studiul citat nu precizează, însă este destul de probabil ca bugetul alocat să fie mai mare pur și simplu pentru că inflația a fost una semnificativă în ultimul an. Dacă nu aceasta este explicația înseamnă că românii mai au încă resurse acumulate în perioadele mai bune.

65% dintre respondenți se așteaptă la cheltuieli mai mari pentru Crăciunul din 2025, în timp ce aproximativ 1 din 4 români (26%) estimează costuri similare cu cele din 2024.

 

Jumătate dintre respondenți alocă între 25% și 50% din bugetul total pentru achiziția cadourilor, majoritatea menționând că se încadrează în intervalul 500 – 1.000 lei (41%), respectiv 1.000 – 2.000 lei (26%). Pentru a acoperi costurile din această perioadă, românii apelează în special la resursele existente. Economiile puse deoparte din timp reprezintă principala sursă pentru 47% dintre respondenți, urmate de salariul din luna decembrie (46%). Pe de altă parte, 18% utilizează cardul de credit pentru a gestiona cheltuielile aferente sărbătorilor.

Când vine vorba de cumpărăturile pentru masa de Crăciun, românii se orientează către:

  • supermarketuri/hypermarketuri: 75%
  • cumpărături online: 36%
  • producători locali sau piețe: aproape 30%

 

Conform sondajului, jumătate dintre respondenți intenționează să petreacă acasă Crăciunul, singuri sau alături de familie, 18% la rude sau prieteni și doar aproximativ 8% în vacanță, în stațiunile din România. În ceea ce privește pregătirile de sărbători, 41% încep organizarea cu 2 – 4 săptămâni înainte, iar o treime (33%) chiar și înainte cu o lună.

 

În această perioadă, românii se concentrează în special pe activitățile tradiționale care marchează începutul sărbătorilor, precum:

  • împodobirea bradului și decorarea casei: 78%
  • cumpărarea cadourilor: 77%
  • curățenia generală: 71%

Întrebați ce cadou simbolic și-ar dori de la Moș Crăciun, pe lângă sănătate și noroc, respondenții au menționat cel mai des banii și liniștea.

Metodele de plată preferate pentru achitarea cumpărăturilor de Crăciun sunt: cardul de debit 35%, numerarul 31% și cardul de credit 20%.

Studiul privind comportamentele de consum în perioada sărbătorilor de Crăciun face parte din seria Despre Bani 1:1, derulată de Raiffeisen Bank România. Cercetarea a fost realizată în colaborare cu Appinio, prin metoda CAWI, pe un eșantion de 750 de persoane cu vârste între 18 și 65 de ani, reprezentativ la nivel național, în noiembrie 2025.