Deținerea unei mașini personale este un obiectiv obligatoriu pentru mulți dintre români, o arată și nivelul la care a ajuns parcul auto din România, dar situația de pe străzi. Dacă în orașele mai mici nu este atât de vizibil, în marele orașe traficul a devenit un scenariu de groază pentru mulți locuitori.
București, Timișoara, Cluj-Napoca și Iași sunt orașele cu cel mai congestionat trafic din România în prezent, în timp ce la polul opus se situează Reșița, Giurgiu și Călărași. Datele sunt oferite de cercetarea „Indexul de Trafic 2025”.
Analiza face parte din City Index 2025, barometrul anual de performanţă urbană realizat de Institutul pentru Oraşe Vizionare. Acesta analizează 41 de municipii reşedinţă de judeţ, pe baza a 51 de indicatori grupaţi în trei mari dimensiuni: Calitate, Prosperitate şi Vibraţie.
Bucureștenii pierd cele mai multe zile în trafic
Era o surpriză daca Bucureștiul nu mai apărea pe podium, dar nu avem deocamdată parte de ea. Datele arată că e un caz aparte, cu pierderi cauzate de aglomerație, echivalente a peste 12 zile de lucru, anual, pentru un șofer obișnuit.
E interesant și faptul că s-a schimbat tiparul orelor de vârf la nivelul multor orașe. Astfel, nu vedem blocaje doar când oamenii intră și ies de la muncă, ci și în mijlocul zilei, când activitățile zilnice framentate produc congestii prelungite.
Dacă ne uităm din perspectiva orașelor cu cel mai bun trafic, vedem că primele poziții sunt ocupate de Reșița, Giurgiu și Călărași. Aici, un locuitor pierde din cauza congestiei traficului doar 3 – 3,5 zile de lucru pe an. Față de anul trecut, situația în Oradea s-a îmbunătățit, urcând 17 locuri în top, iar Alba Iulia și Bistrița au urcat câte 8 poziții.
Există însă şi excepţii pozitive la scară mare, cum ar fi Brăila şi Galaţi, cu populaţii ce depăşesc 150.000 de locuitori, dar care reuşesc să intre în zona „verde” a clasamentului, cu doar 3,6 – 4,3 zile pierdute pe an, din cauza aglomeraţiei în trafic.
La polul opus al dinamicii, câteva oraşe, unele dintre acestea de dimensiuni mici, marchează căderi abrupte faţă de 2024. În acest sens, Alexandria şi Cluj-Napoca au retrogradat câte şapte poziţii, în timp ce Braşov, Tulcea au pierdut cinci locuri, iar explicaţiile ţin de presiuni noi pe reţelele rutiere, şantiere prelungite sau un management mai puţin eficient al traficului.