Un proiect de lege care vine cu noi majorări de taxe pentru români, despre care am discutat și în trecut AICI, a fost publicat în varianta revizuită. Printre principalele măsuri se află creșterea impozitului pe locuințe, dar și pe mașinile poluante deținute de către români.
Din proiect înțelegem că Guvernul vrea norme intermediare în ceea ce privește impozitul pe clădiri și al impozitului pe teren. Urmează apoi implementarea unei evaluări în masă a bunurilor imobile folosindu-se o platformă special dedicată acestui proces.
Platforma respectivă este de așteptat să furnizeze în anul 2026 valorile ce vor putea fi utilizarea pentru determinarea impozitelor aferente anului 2027.
Ilie Bolojan, prim-ministrul țării, a oferit într-o apariție la televiziunea Antena 3 mai multe explicații. Acesta a precizat că sunt multe lucrări la nivelul orașelor și comunelor din România care nu mai pot fi finanțate. Drept urmare, s-a luat decizia de a crește baza de impozitare la impozitele pe proprietățile deținute de persoanele fizice.
Acesta oferă și o serie de exemple: Nu mai plătești, să spunem, 100 de lei, 120 de lei pentru o casă în zona rural, plătești poate până în 200 de lei. Va fi un venit care va fi colectat de autoritățile locale și o bună parte va rămâne la autoritățile locale.
Cresc taxele și pe mașinile de capacitate mică
Tot în cadrul acestui proiect revizuit, Guvernul propune un alt mecanism de impozitare al mașinilor, astfel încât să se facă o diferențiere între vehicule în funcție de gradul de poluare, astfel încât cele care poluează mai mult să plătească taxe mai mari.
Ilie Bolojan a venit cu o reacție și în ceea ce privește această măsură: Pe o mașină de capacitate mică în Românea se plătea un impozit de 70-80 de lei, deci undeva la 10-15 euro impozit, care era venit la autoritatea locală. Acum, probabil că va fi 150 de lei, deci va fi 30 de euro, dar acești bani sunt veniturile autorităților locale, sunt taxe care se încasează.”
El a menționat că din 11,5 milioane de mașini din România, 10,5 milioane sunt de capacitate mică și plătesc o treime din totalul impozitului, în timp ce un milion de mașini sunt de capacitate mare și plăteau celelalte două treimi.