Industria auto europeană dă de mai multă vreme semne că trece printr-o perioadă dificilă. Aceasta se confruntă cu provocări legate de tranzacția către tehnologii cu emisii scăzute de carbon, degradarea lanțurilor de aprovizionare, concurența crescută din partea Asiei și scăderea cererii pentru modelele electrice.
Efectele se văd și la nivel național destul de bine, făcându-l inclusiv pe prim-ministrul României, Marcel Ciolacu, să declare că „fără segmentul auto, industria României se prăbușește”. Cu acest avertisment pe fundal vedem că deja apar efecte asupra subsidiarelor locale ale jucătorilor internaționali. E important să înțelegem că industria auto în România reprezintă în jurul a 13% din PIB.
Un exemplu este compania germană Schaeffler, specializată pe producția de componente auto și un important angajator local. Acesta a anunțat concedierea a 800 de angajați din cei 5.000 care lucrează la uzina din județul Brașov. Leoni, alt producător german de componente auto, a anunțat închiderea fabricii din Luduș.
În luna septembrie, producătorul auto român Dacia, parte a grupului francez Renault, a anunțat un nou program de plecări voluntare prin care a oferi sume compensatorii.
Nu se întâmplă doar în România astfel de lucruri, așa cum spuneam și mai sus. Un eveniment recent care merită menționat este greva din sectorul italian, declanșată la nivel național pentru prima dată în ultimii 20 de ani.