Locurile de muncă și Inteligența Artificială: câteva cifre de la o parte dintre cei care conduc această cursă

Auzim din ce în ce mai des despre impactul pe care soluțiile ce folosesc Inteligența Artificială îl au și-l vor avea asupra pieței muncii. E puțin probabil să nu fi auzit expresia „roboții ne vor lua locul de muncă”, care e repetată din ce în ce mai des. Abordăm și noi acest subiect, însă uitându-ne la câteva cifre proaspete, așa cum te-am obișnuit deja. 

Începem cu un raport dezvăluit de Google chiar în ziua publicării acestei știri. Realizat de către Implement Consulting Group la comanda companiei de tehnologie, acest studiu aduce în discuție și implicațiile pe care Inteligența Artificială Generativă le are asupra locurilor de muncă. 

Se estimează, conform studiului, că Inteligența Artificială Generativă va avea un impact asupra a până la 4,5 milioane de locuri de muncă din România. Tot acest studiu menționează că este de așteptat ca AI-ul să aducă îmbunătățiri în cazul a peste jumătate dintre locurile de muncă din România(54% sau 4,2 milioane), prin automatizarea unei părți limitate din sarcinile acestora în rezolvarea a unor probleme complexe și contribuind la designul produselor. 

Mergând mai departe, studiul vorbește despre faptul că în cazul a unei mici părți a locurilor de muncă din România(4% sau 0,3 milioane), peste jumătate din sarcini ar putea fi automatizate prin utilizarea inteligenței artificiale generative. 

Bun, în studiu mai zice și că dacă România adoptă pe plan extins Inteligența Artificială Generativă, PIB-ul ar putea crește cu 14-16 miliarde de euro în următorii zece ani. Hai însă să ne uităm legat de ce se întâmplă acum pe piața muncii, însă la nivel global. Pentru cifre în această direcție ne folosim de un studiu publicat luna aceasta de Microsoft, o altă companie ce investește masiv în soluții de AI. 

Studiul include un sondaj în care mai mulți angajați la nivel global au fost întrebați diverse lucruri despre folosirea Inteligenței Artificiale Generative. Aflăm că 75% dintre ei folosesc sub o formă sau alta acest tip de tehonologie și că 46% dintre ei au început să o folosească de mai puțin de 6 luni. 

O mare parte dintre ei vorbesc despre aceste soluții că îi ajută să salveze timp, să fie creativi, etc. Ce este însă foarte interesant este faptul că o mare parte dintre angajații intervievați folosesc astfel de soluții pe cont propriu, nu oferite de către companiile în care lucrează. De asemeena, 52% dintre ei se feresc să recunoască față de colegi că apelează la Inteligența Artificială pentru a rezolva sarcinile importante, în timp ce 53% se tem că folosind AI-ul la sarcini importante îi face să pară de înlocuit. 

Dacă vi se pare că discutăm despre practici întâlnite în rândul tinerilor, ei bine studiul punctează faptul că e vorba despre angajați de toate vârstele, inclusiv cei de peste 50 de ani.