Continuă schimbările la e-Factura: de data aceasta pare a fi o veste bună

Am intrat în a treia lună în care sistemul e-Factura dă bătăi de cap multor contabili și antreprenori ce încearcă să se conformeze noilor obligații impuse de către stat. Am avut ordonanțe de urgență care au venit cu noi precizări în ultimele momente înainte de intrarea în vigoare a obligațiilor, neclarități privind diverse aspecte ce țin de sancțiuni, dar și optimizări ale fluxului de raportare prin intermediul platformei puse la dispoziție de Ministerul Finanțelor. 

De data aceasta vorbim despre cea din urmă categorie, respectiv schimbări la nivelul platformei. Ministerul Finanțelor lansează o variantă „simplificată a aplicației e-Factura”. Ministrul Finanțelor precizează că „este în primul rând utilă celor aproximativ 670.000 contribuabili mici care au nevoie de un format gratuit și ușor de folosit”. 

Aplicația poate fi găsită AICI. Reprezentanții finanțelor o descriu ca fiind o versiune ce vine cu o interfață intuitivă și funcționalități mai ușor de utilizat, astfel încât fiecare utilizator să poată emite facturi în conformitate cu cerințele fiscale într-un mod rapid și eficient. 

Caracteristicile cheie ale variantei simplificate sunt: 

  • Aplicația web de completare a facturii într-un format simplificat răspunde solicitărilor venite din partea micorintreprinderilor, ce nu utilizează în mod curent elemente operaționale complexe.
  • A fost redesenată pentru a include automat ghidaje (i.e. codul tipului facturii este prestabilit la 380, codul monedei este exclusiv RON) și bife pentru a afișa elementele de identificare obligatorii în funcție de categoria de plătitor de TVA.
  • Au fost restrânse nomenclatoarele de TVA la cele utilizate frecvent pentru tranzacții domestice și incluse procentele de taxă sub format selectabil.

Dacă nici varianta simplificată nu consideri că este suficient de intuitivă, autoritățile organizează pe 20 martie un nou webinar în care se pot adresa nelămuriri și primi răspunsuri din partea reprezentanților ANAF. Te poți înscrie AICI. 

Fie că îți place sau nu îți place noua platformă, nu uita că ai la îndemână și posibilitatea de a folosi platformele dezvoltate de companiile private, care au integrat e-Factura. Indiferent de alegerea ta, nu uita obligațiile pe care le ai. O scurtă recapitulare:

Până la 1 iulie trebuie să raportezi în e-Factura în maxim 5 zile lucrătoare de la emiterea facturii( de la 1 iulie vorbim de 5 zile calendaristice). De asemenea, ai grijă că de la 1 aprilie vin și amenzile dacă nu te conformezi. Deocamdată, la data publicării acestui articol, ești ferit de acest risc, însă ar fi bine să nu te obișnuiești așa.