Industria de e-commerce din România a cunoscut o creștere importantă în ultimii ani, impulsionată și de restricțiile pandemice drastice din 2020 – 2021. Uitându-ne la anul 2023, in funcție de verticală, se observă că ritmul de creștere nu mai este unul accelerat, având în vedere că lipsa restricțiilor i-a făcut pe o parte dintre oameni să revină la cumpărăturile din locațiile fizice.
De asemenea, presiune pe achiziții, fie că sunt online sau offline, pune și inflația, care asa cum știm a tot crescut într-un ritm galopant în ultimii 2 ani. Cu toate acestea, un raport lansat de către mai multe asociații internaționale de e-commerce la nivel european, ce poate fi consultat AICI, situează România pe locul al treilea într-un clasament al vânzărilor online în Europa Centrală și de Est, cu un procent consolidat de 3,17% din PIB generat de vânzarea online a bunurilor și serviciilor, și pe locul 12 la nivelul continentului european.
Sunt o serie de aspecte care dau de înțeles că potențialul de creștere este unul important, însă trebuie menționat că deschiderea unei afaceri în e-commerce nu îți va aduce bani peste noapte, ci, ca și în celelalte industrii, ai nevoie de o strategie clară de business și o administrate financiară a companiei bine pusă la punct.
Din raport reiese faptul că în 2023, 91% din populația țării are acces la Internet, iar dintre aceștia 52% au făcut achiziții online. Tot raportul menționează că sectorul de e-commerce din România a dominat piața din Europa de Est, generând aproape 60% din vânzările țărilor din regiune, cu o cifră de afaceri estimată la 9,95 miliarde de euro pentru anul 2023, dintr-un total de 17,6 miliarde de euro.
Deschiderea unui magazin online se poate face prin diverse metode, printre ele aflându-se și apelarea la o platformă open source sau la platforme de tip SaaS pentru e-commerce, aici fiind disponibile și platforme românești care te pot ajuta să obții un magazin online „la cheie”.
Dacă ai deja puncte fizice prin care comercializezi diverse bunuri, trecerea și în online ar trebui să fie un pas natural, care îți oferă acces la o audiență mult mai mare decât cea pe care o poți obține prin intermediul locațiilor fizice.
Dacă tot vorbim de audiență, o soluție poate fi accesarea unui marketplace, atunci când vinzi online, marketplace-ul fiind o „piață” virtuală unde produsele tale sunt comercializate alături de cele ale altor furnizori. E extrem de important să pui acces pe o bună descriere a produselor tale, în așa fel încât cumpărătorii online să se poată informa cât mai bine și să fie siguri că ceea ce cumpără îndeplinește nevoile pe care le au.
Dincolo de descrierea completă a produselor, dar și adăugarea unor poze de calitate cu acestea, este extrem de importantă comunicarea cât mai transparentă cu clientul și respectarea promisiunilor. Când vorbim de promisiuni, una dintre ele este și cea legată de livrare, motiv pentru care un accent important trebuie pus pe o colaborare cât mai bună cu companiile de curierat. Dacă produsele tale sunt de dimensiuni mici, nu ezita să apelezi la serviciile de livrare la locker, interesul pentru astfel de livrări este în creștere în România.