Prețuri alimente: ce s-a întâmplat cu ele și cum arată datele

Așa cum probabil ai auzit, de la 1 august a intrat în vigoare o ordonanță de urgență prin care cotele de adaos comercial pentru 14 grupe de produse alimentare trebuie să fie limitate pentru o perioadă de trei luni. Scopul ei este de a opri creșterea prețurilor la alimentele de bază. Suntem la o săptămână distanță de momentul intrării în vigoare, iar Consiliul Concurenței a publicat o analiză a modului în care aceasta a fost transpusă. Redăm concluziile analizei mai jos.

Prețuri alimente: ce s-a întâmplat cu ele după publicarea ordonanței


Consiliul Concurenței menționează în analiza publicată, puțin înainte de momentul redactării acestei știri, că prețurile medii ale alimentelor de bază din marile lanțuri comerciale au scăzut cu valori de până la34%, în contextul aplicării prevederilor ordonanței privind plafonarea adaosurilor comerciale. 

Concret, comparativ cu prețurile medii din luna iunie, cele mai mari reduceri aplicate de marile lanțuri de retail s-au înregistrat la fructe și legume. Prețul strugurilor a înregistrat o scădere medie de aproape 34%, fiind urmat de prune, al căror preț a scăzut cu circa 30%, cartofi(28,4%), ardei gras(27,5%), ardei Kapia(25,6%), morcovi(24,2%) și pepene(22,2%). Prețul mediu al cărnii a scăzut cu până la 12,1%, în timp ce prețul mediu al lactatelor a înregistrat o scădere de până la 12,3% la 1 august față de iunie. Laptele, căruia i se aplică în continuare acordul voluntar privind reducerea prețului, a raportat o scădere de 5,3%, ajungând să coste în medie, 5,05 lei. Consiliul Concurenței punctează că prețul laptelui proaspăt românesc înregistrase, din luna mai, reduceri, în medie, de 20% în cea mai mare parte a magazinelor, în urma acordului menționat. 

„În urma analizei, am remarcat scăderi ale prețurilor, ce depășesc 40% în cazul unor produse disponibile în anumite magazine, cum ar fi pepenele, aripile de pui, ceapa și ardeii Kapia, și chiar 50%, dacă vorbim de morcovii, prunele, strugurii și cartofii din anumite lanțuri de retail”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, care mai adaugă că celelalte produse care se regăsesc în coșul de bază, precum pâinea, uleiul, ouăle, zahărul și mălaiul au înregistrat și ele reduceri de preț. 

Datele prezentate de Consiliul Concurenței, arată următoarele reduceri:

  • Struguri – 33,74%
  • Prune – 29,79%
  • Cartofi – 28,42% 
  • Ardei gras Bianca – 27,59
  • Ardei Kapia – 25,64%
  • Morcovi – 24,24%
  • Pepene – 22,25%
  • Castraveți – 19,24%
  • Ceapă – 17,91%
  • Pâine – 13,11%
  • Brânză – 12,3%
  • Aripi pui – 12,19%
  • Iaurt – 11,28%
  • Făină – 10,68%
  • Pulpă pui – 8,91%
  • Mălai – 8,75%
  • Tacâmuri pui – 8,31%
  • Pui Grill – 6,23%
  • Lapte – 5,39%
  • Ouă – 5,31%
  • Carne porc lucru – 4,21%
  • Ulei – 3,85%
  • Zahăr – 3,44%
  • Spată porc – 0,85%
  • Mere roșii – 3,65%

Analiza mai arată că, dintre produsele vizate de reducerea adaosului comercial, doar la mere roșii s-a constatat o creștere de 3,6%, până la prețul de 3,9 lei, cauza fiind sezonalitatea, recolta merelor fiind realizată toamna.