Cum te protejezi de „țepele” online în zece pași simpli

Ieri a fost Ziua Internțională a Siguranței pe Internet. Cu această ocazie, mai multe instituții din România au elaborat un ghid care își arată ce trebuie să faci pentru a evita „‘țepele” online. Iată sfaturile specialiștilor.

Evită să accesezi link-uri, primite din surse necunoscute pe mail sau prin SMS, prin intermediul comunicărilor de pe social media, ori prin intermediul platformelor de tip chat (WhatsApp, Signal, Telegram, etc.) și nu completa datele tale personale sau bancare pe acestea. Dacă ai suspiciuni cu privire la legitimitatea unei oferte primite, evită să accesezi materialele respective și verifică existența promoției sau a ofertei pe un canal oficial de comunicare al companiei. De cele mai multe ori, este vorba despre oferte false, unele prezentate prea frumos ca să fie adevărate;

 

Nu da click atunci când ai fost etichetat într-o postare din social media care îți promite câștiguri mari, cu siguranță este vorba despre o înșelătorie;  

Fii atent la mesajele care par să vină din partea băncilor! Băncile nu solicită niciodată date confidențiale cum ar fi datele cardurilor, parole de acces, coduri PIN, nici telefonic, nici prin SMS, nici prin e-mail și nici prin completarea acestora pe website. 

Citește cu atenție, înainte de a deschide orice mesaj sau un fișier care pare a fi transmis de la banca ta sau de alte persoane/instituții și, dacă ai suspiciuni,  contactează expeditorul pentru validarea conținutului mesajului primit, pe canal de comunicare diferit. Mesajele false conțin, de multe ori, formule de adresare impersonale, greșeli gramaticale sau de exprimare. Ca regulă, nu efectua transferuri și nu procesa operațiuni doar în baza unui e-mail sau a unei solicitări telefonice urgente, fără a face o verificare a autenticității mesajului;

Nu furniza niciodată altor persoane datele de autentificare la conturi (username, parola, cod suplimentar de autentificare sau cod de back-up);

Nu dezvălui datele de pe cardul personal: nume, număr, data de expirare, CVV2/CVC (numărul de trei cifre de pe spatele cardului) și nici PIN-ul. Nu introduce codul PIN pe site-uri de internet și nu-l divulga telefonic! Site-ul pe care urmează să introduci datele cardului pentru efectuarea unei plăți online trebuie să fie securizat, adică linkul începe cu https;

Dacă trebuie să primești bani, dă IBAN-ul tău (numărul de cont, format din 24 de caractere, litere și cifre), nu datele de pe card! Solicitarea datelor cardului de către alte persoane este o capcană, deoarece cardul este un instrument de plată și nu un instrument de încasare bani;

Instalează  cele mai recente actualizări ale sistemului de operare și un antivirus. Asigură-te că toate dispozitivele pe care le folosești pentru a naviga pe internet funcționează în baza versiunilor actualizate ale sistemelor de operare. De asemenea, protejează-le cu o soluție antivirus eficientă;

Folosește mereu parole cu un nivel de complexitate ridicat. Pentru a vă fi mai simplu să generați o parolă complexă, utilizați un generator de parole. Evitați folosirea termenilor uzuali. De asemenea, dezvoltați o rutină personală ce presupune schimbarea periodică a parolelor pentru fiecare din conturile folosite;

Asigură-te că ai mereu copii de rezervă ale datelor tale (fișiere, documente, poze etc.). Folosește atât soluții online (de tip cloud sau servicii de back-up) cât și fizice (stick-uri USB, harduri externe etc.) pentru a-ți proteja datele împotriva atacatorilor.