Vrei să vinzi? Cifrele care te pot ajuta să înțelegi comportamentul românilor legat de cumpărături

Nu ai cum să vinzi dacă nu îți înțelegi clienții, oricât de multă încredere ai avea tu în produsul/serviciile tale. Acestea nu trebuie să fie croite pe gustul tău, ci pe gustul clienților cărora te adresezi. Experții din piață spun că publicul s-a segmentat incredibil de mult în ultimii ani, ceea ce înseamnă că avem mai multe tipologii de clienți ca oricând. În acest context, datele sunt aur pentru un antreprenor care vrea să facă business, iar o serie de date cu care venim în întâmpinarea ta sunt oferite de către un studiu Google, denumit „Smart Shopper”. 

Conform companiei de tehnologie, comportamentul de achiziție online adoptat de români în pandemie s-a păstrat și chiar s-a accentual în vara acestui an. Datele Google spun faptul că procentul românilor care cumpără online a crescut anul acesta, aproape jumătate dintre români (47%) au făcut cea mai recentă achiziție online, față de 41% în 2021.

Cea mai mare creștere se observă în cazul achizițiilor de electronice, unde ponderea cumpărăturilor online a ajuns la 60%, dar și fashion, unde se apropie de jumătate(45%). 

Tot din cadrul datelor oferite de Google aflăm că shopping-ul online a crescut cel mai mult în categoria tinerilor în 2022: peste jumătate dintre persoanele cu vârste între 18 și 34 de ani au spus că cea mai recentă achiziție a fost online, față de în jur de 40% în urmă cu un an. 

În ceea ce privește dispozitivul de pe care au cumpărat, jumătate dintre românii care cumpără online fac achiziția de pe smartphone. Ce trebuie să înțelegi din aceste date? Faptul că nu poți avea un magazin online care să nu fie optimizat și pentru dispozitive mobile. Clienții devin din ce în ce mai pretențioși, iar dacă în momentul în care intră pe magazinul tău online se lovesc de o platformă care nu e optimizată pentru dispozitive mobile, se încarcă greu sau nu e intuitivă, pleacă la concurență. 

De asemenea, nici în căutările pe Google nu o să stai bine dacă magazinul tău online nu este prietenos cu dispozitivele mobile, conform experților din piață. 

Revenind la studiul Google, totuși, datele companiei de tehnologie arată că aproape 70% dintre cumpărătorii din România nu au o preferință pentru online sau offline, ci își aleg canalul de achiziție în funcție de ocazie și oportunitate. Argumentele pentru achiziția online sau în magazin țin de comoditate și modalitatea în care intră în posesia produsului, precum și tipul de produs achiziționat. 

E important să știi că industria de e-commerce din România a fost evaluată în jurul a 6,2 miliarde de euro în 2021, iar estimările pentru 2022 sunt că va atinge 7 miliarde de euro, conform datelor oferite de Asociația Română a Magazinelor Online.