e-Factura: când ești obligat să facturezi electronic prin noul sistem

Începutul lunii iulie vine cu noutăți în ceea ce privește sistemul e-Factura, care reprezintă practic soluția informatică națională pentru transmiterea, descărcarea și emiterea facturilor în format electronic. De la 1 aprilie a devenit obligatorie folosirea acestui sistem pentru agențiile de turism sau operatorii economici care desfășurau activități de turism în relație directă cu consumatorul(B2C).

Acum, de la 1 iunile, se trece la următorul nivel. E important să știi că, dacă nici la acest nivel nu vei fi obligat să folosești sistemul e-Factura, ar fi bine să optezi pentru el, pentru că în acest fel îți poți adapta business-ul pentru momentul în care va fi obligatoriu pentru toată lumea. Pentru că în direcția aceasta se îndreptă lucrurile. 

Revenind la schimbările care se aplică începând cu 1 iulie, e important de știut că devine obligatoriu sistemul pentru vânzarea de produse și prestarea de servicii în cadrul achizițiilor publice. Pe scurt, contractele cu statul. De asemenea, obligativitatea se mai aplică la vânzarea între firme de produse riscante din punct de vedere fiscal. 


Ce înseamnă produse riscante din punct de vedere fiscal? Agenția Naționale de Administrare Fiscală vine prin intermediul unui document cu clarificări, din care reiese că produsele riscante din punct de vedere fiscal sunt următoarele: 

  • Legume, fructe, rădăcini și tuberculi alimentari, alte plante comestibile. 
  • Băuturile alcoolice
  • Produse minerale( apă minerală naturală, nisip și pietriș)
  • Îmbrăcăminte și încălțăminte 
  • Construcții noi 

Găsești documentul integral cu clarificări privind produsele riscante AICI. 

Dacă te întrebi de ce se tot bate moneda pe acest sistem e-Factura, răspunsul este simplu: obiectivul este acela de a combate frauda și evaziunea fiscală. Mai puțină fraudă și evaziune fiscală s-ar putea traduce în mai mulți bani la bugetul de stat. 

Ministerul Finanțelor explică faptul că pentru utilizarea sistemului e-Factura, trebuie să fii înregistrat în Spațiul Privat Virtual în nume propriu sau prin reprezentat legal, reprezentant desemnat ori prin împuternicit. 

Sistemul e disponibil prin intermediul Spațiului Privat Virtual sau prin intermediul aplicației dedicate. Poți găsi aici un ghid lansat de ANAF cu privire la instrucțiunile de utilizare. E important să pui accent și pe digitalizarea infrastructurii tale interne, în așa fel încât operațiunile să se desfășoare mai rapid.