Ce este chargeback: optiunea prin care îți recuperezi banii dacă zborul ți-a fost anulat, produsele sau serviciile plătite nu ți-au fost oferite

Există diverse situații în care plătești un produs sau un serviciu și acestea nu îți sunt oferite. Fie compania trece prin situații dificile, fie nu își gestionează bine operațiunile, indiferent de situație, există o opțiune prin care îți poți recupera banii fără bătăi de cap, aceasta se numește chargeback.  

Trebuie menționat de la început că poți să te folosești de opțiunea de chargeback doar dacă ai plătit cu cardul pentru serviciile/produsele respective. O să îți explic mai jos concret în ce constă această procedură, pe baza exemplului prin care am trecut și a explicațiilor pe care le-am primit de la toți actorii implicați. 

Eu am avut probleme cu o companie aeriană, care a anulat zborul și cu care nu am reușit să iau legătura rapid pentru a-mi recupera banii. E bine să știi că înainte de a trece la procedura de chargeback, este important să încerci să iei legătura cu business-ul de la care vrei să-ți recuperezi banii pentru că nu ți-a oferit serviciul plătit. 

În cazul în care nu reușești să comunici cu acest business, apelezi la procedura de chargeback, care, concrent, constă în anularea tranzacției pe care ai făcut-o cu cardul și returnarea banilor în contul tău. 

La această procedură participă schemele de plată și băncile aflate de ambele părți, banca la care tu ai card și din care au plecat banii și banca pe care business-ul o folosește și în care au ajuns banii tăi. În unele cazuri poate fi aceeași bancă.

E bine de știut și faptul că poți recupera banii de la un business prin această procedură, chiar dacă acesta și-a încetat activitatea. 

Așadar, dacă business-ul, care nu ți-a oferit serviciile sau produsul pentru care ai plătit, nu comunică cu  tine, va trebui să te adresezi băncii tale pentru a începe procedura de chargeback. Îți recomand să suni în call-center și să vezi dacă procedura poate fi realizată online sau trebuie să te duci la o sucursală, deoarece acest lucru diferă de la o bancă la alta. 

Eu a trebuit să merg la sucursală și să completez un formular, prezentând dovezi referitoare la faptul că am încercat să iau legătura cu business-ul de la care încercam să îmi recuperez banii. 

Din discuțiile pe care le-am avut cu instituțiile financiare din piață, în medie, soluționarea unui proces de chargeback poate dura între 10 și 120 de zile. 

Pentru a reduce riscul de a ajunge în situații la care trebuie să recurgi la procedura de chargeback, îți recomand să faci o mică documentare în legătură cu business-ul de la care vrei să cumperi. Îți reamintesc că pandemia a dus la o explozie de comercianți în e-commerce, iar unii dintre ei au făcut, din păcate, trecerea ”pe genunchi” în mediul online. 

Cauta-i pe platformele sociale și vezi review-urile pe care le lasă alți internauți, consultă bine ofertele pe care le au pe site și informațiile pe care le oferă în legătură cu perioada de livrare sau posibilitatea de a returna produsul. 

O bună informare de poate scăpa de multe bătăi de cap.