Sunt mai multe metode prin care poți atrage bani cu care să-ți dezvolți afacerea. Ai auzit probabil de fonduri europene, finanțări oferite de instituțiile financiare, însă o modalitate care crește semnificativ de la an la an în România este reprezentată de atragerea de fonduri de la investitorii privați, respectiv angel investors sau fonduri de venture capital. Vom vorbi în acest material despre cum poți să-ți crești șansele de a atrage acești bani de la cei din urmă menționați.
Fie că deja ai o afacere, lucru care îți crește automat șansele de a atrage bani de la investitorii privați, fie că ai doar o idee de afacere, te poți prezenta în fața fondurilor de investiții sau a investitorilor individuali pentru a atrage bani. În schimbul unui procent din companie, aceștia îți vor oferi bani pentru a-ți crește șansele de a deveni un antreprenor de succes.
Sunt însă o serie de elemente de bază pe care trebuie să le respecți în prezentarea ta pentru a-ți crește șansele de a atrage acești bani, deoarece nu e nimeni dispus să investească într-o idee proastă sau un antreprenor care nu prezintă încredere și pricepere.
Pentru început, fă-ți foarte bine temele. Concret, structurează-ți prezentarea în așa fel încât să îi arați potențialului investitor faptul că îți cunoști bine produsul sau serviciul în care îl inviți să investească. Dincolo de acest aspect, trebuie să cunoști și piața pe care activezi sau urmează să activezi, la cât este estimată valoarea acesteia, pe ce mizezi în strategia ta de a câștiga o cotă de piață cât mai mare, adică să atragi cât mai mulți clienți, și că ai identificat competitorii tăi.
De asemenea, e extrem de important să studiezi și profilul investitorului în fața căruia vei merge. Vezi portofoliul lui de investiții, deoarece fondurile de investiții se plâng că sunt deseori abordate de antreprenori care dezvoltă afaceri în industrii pe care ele nu le vizează. Astfel, riști să fii respins înainte de a te afișa în fața investitorilor.
Structurează-ți prezentarea cât mai concis și sub forma unei povești cursive, fără a te abate de la subiect, pentru că trebuie să ai în minte faptul că timpul celor care te ascultă este prețios.
E greu să vii cu calcule precise, bazându-te pe estimări, asta nu înseamnă că trebuie să exagerezi cu evaluarea business-ului sau a ideii tale de business. E normal să-ți dorești încheierea unui acord din care să ai cât mai mult de câștigat, însă ține cont că și investitorii își doresc același lucru pentru ei și, în plus față de tine, ei au ascultat sute de prezentări înainte și sunt capabili să își dea seama cât de departe de realitate este cererea ta.
Ține cont și de faptul că atragerea investitorilor în afacerea ta transformă modul în care deciziile vor fi luate. Puțini investitori lasă toate deciziile de business pe mână ta odată ce au devenit parte din companie, așa că va trebui să fii deschis și să te consulți cu ei cu privire la strategia de dezvoltare.
Nu în ultimul rând, pune accent pe echipa din spatele afacerii. Ești singur în fața investitorilor când prezinți, însă ei vor să vadă că ești un lider care știe să coaguleze talentele în jurul aceleași viziuni.