Ce este un NFT: cum funcționează și la ce trebuie să fii atent

Postările de pe platformele sociale care vorbesc despre NFT s-au înmulțit semnificativ în ultima perioadă. Branduri de renume din diverse industrii au început și ele să intre în hora aceasta a NFT-urilor, motiv pentru care este important să înțelegi ce sunt și cum funcționează. De asemenea, acest articol este menit să te ajute să nu pici în plasa celor care zic că te vei îmbogăți peste noapte dacă alegi să investești în acest activ digital. 

Pentru început, așa cum ziceam și mai sus, un NFT(Non-fungible tokens) este un activ digital. Te poți gândi la el ca la un certificat de originalitate, însă nu în forma unui document cu parafă ci o versiune digitală. Non-fungible înseamnă că este unic, dacă eu îți împrumut un NFT, tu va trebui să mi-l dai înapoi pe același, deoarece nu există mai multe exemplare. 

Ca să înțelegi mai bine, gândește-te la opusul acestei situații, respectiv banii fizici despre care nu putem să spunem că sunt non-fungible. Dacă eu îți împrumut 5 hârtii de 100 de lei, tu îmi vei da înapoi peste o lună tot 5 hârtii de 100 de lei sau 2 de două sute de lei și una de 100 de lei, dar nu sunt aceleași pe care ți le-am oferit eu, cu toate că asta nu înseamnă că tu nu ți-ai achitat datoria corect față de mine. 

NFT-urile sunt dezvoltate prin intermediul tehnologiei blockchain, cea care se află în spatele criptomonedelor. Cu ajutorul lor demonstrezi faptul că ești proprietarul diverselor produse sau servicii. Ai auzit probabil de video-uri de pe youtube devenite NFT-uri, GIF-uri de pe platformele sociale, opere de artă digitale, practic cam orice poate deveni un NFT.

Când spunem că a devenit NFT înseamnă că cineva a obținut dreptul de proprietar asupra acelui conținut pe baza unui certificat digital unic. Valoarea acelui NFT este dată de cât sunt dispuși cumpărătorii să ofere pentru el, mai ales atunci când vorbim despre opere de artă. De aceea vezi că sunt vândute în unele cazuri cu sume de ordinul milioanelor de dolari. 

Un alt trend care prinde avânt în acestă perioadă este folosirea NFT-urilor de către diverse companii pentru a-și vinde serviciile și produsele prin intermediul lor. Gândește-te în acest caz la el ca la un voucher unic pe care-l ai în format digital. De exemplu, o companie de fashion oferă spre vânzare 20 de NFT-uri prin intermediul cărora ai acces la colecția de vară din acest an. Fiind posesorul unui astfel de NFT, compania îți poate oferi acces preferențial la anumite piese vestimentare, fie posibilitatea de a le procura integral cu NFT-ul sau de a beneficia de diverse reduceri. 

E important să înțelegi faptul că, la fel ca în cazul criptomonedelor, prețurile unui NFT pot fi extrem de volatile. Dacă te-ai lovit de articole sau reclame ce vorbesc despre persoane care au făcut profituri uriașe din tranzacționarea de NFT-uri, nu te lăsa dus de val în așa fel încât să-ți pui la bătaie economiile pentru un astfel de activ digital. 

În cazul în care vrei să încerci astfel de investiții, alocă-ți un buget de care ești sigur că odată pierdut nu îți pune în pericol echilibrul financiar.