Dacă ești antreprenor sau un angajat conectat la schimbările fiscale pe care le suferă mediul de business, vei auzi din ce în ce mai des de SAF-T. Îți explicăm în acest material ce reprezintă acest acronim și cui i se aplică.
SAF-T( Standard Audit File for Taxation – Fișierul Standard de Control Fiscal) a devenit obligatoriu din 2022, însă această obligativitate se aplică treptat în funcție de mărimea afacerii. ANAF spune că datorită SAF-T, relația pe care o are cu antreprenorii se va îmbunătăți.
Concret, dacă ai o afacere și ți se aplică raportarea SAF-T, care constă în completarea și trimiterea declarației D406, ANAF va primi online informații pentru care nu va mai fi nevoit să-și trimită angajații la tine la sediu pentru a le obține.
Categoriile de contribuabili care nu sunt obligate să depună fișierul SAF-T sunt:
- Persoanele fizice autorizate
- Întreprinderile individuale
- Întreprinderile familiale
- Persoanele fizice care desfășoară activități cu scop lucrativ (PFL)
- Asociațiile familiale (ASF)
- Societățile profesionale de avocați cu răspundere limitată (SPAR) şi cabinetele individuale de avocat;
- Societățile profesionale notariale şi birourile individuale notariale;
- Cabinetele medicale individuale (CMI);
- Societățile profesionale practicieni în insolvență (SPI)
- Întreprinderile profesionale unipersonale cu răspundere limitată (URL)
- Instituțiile publice (PUB) indiferent de sursa lor de finanțare sau de categoria de contribuabili la care sunt încadrate;
- Autoritățile administrative, indiferent de sursa lor de finanțare.
De la 1 ianuarie 2022, raportarea aceasta a devenit obligatorie pentru afacerile încadrate în categoria marilor contribuabili la data de 1 ianuarie 2022, care au făcut parte din această categorie și în anul 2021.
Pentru cei încadrați în categoria marilor contribuabili la data de 1 ianuarie 2022, care nu au făcut parte din această categorie în 2021, obligația de depunere începe de la data 1 iulie 2022.
Pentru cei încadrați în categoriile contribuabili mijlocii și contribuabili mici la data 31 decembrie 2021, raportarea începe la 1 ianuarie 2023, respectiv 1 ianuarie 2025.
Pentru că vorbim despre o noutate în relația cu ANAF, una chiar complexă, există și o perioadă de grație, care se aplică astfel:
- 6 luni pentru prima raportare, respectiv cinci luni pentru a doua raportare, 4 luni pentru a treia raportare, 3 luni pentru a patra raportare și 2 luni pentru a cincea raportare, pentru contribuabilii care au obligația de transmitere lunară a fișierului SAF-T.
- 3 luni pentru prima raportare, pentru contribuabilii care au obligația de transmitere trimestrială a fișierului SAF-T
Vei avea obligația de transmitere a Fișierului Standard de Control Fiscal, sub forma Declarației informative D406, lunar sau trimestrial, în funcție de perioada fiscală aplicabilă pentru taxa pe valoare adăugată(TVA).
Dacă nu ești înregistrat în scopuri de TVA și ai ca perioadă fiscală aplicabilă pentru taxa pe valoare adăugată semestrul sau anul, transmiți trimestrial.
ANAF explică și că data limită pentru depunerea Fișierului Standard de Control Fiscal(SAF-T) este ultima zi calendaristică din luna depunerii(care este luna calendaristică imediat următoare perioadei pentru care a fost pregătită declarația informativă).
ANAF a publicat un Ghid în care vei găsi toate informațiile legate de SAF-T. Îl găsești AICI.