Românii s-au aflat mereu în topul cetățenilor europeni cu un apetit crescut pentru banii lichizi. Defapt, până în urmă cu 3-4 ani, cardul era pentru români doar un alt fel de portofofel în condițiile în care peste trei sferturi dintre salariați scoteau banii de la ATM imediat ce încasau salariul sau pensia.
Nevoia băncilor de a își reduce cheltuielile și mai ales, în ultimul an, restricțiile impuse de pandemia de Coronavirus au schimbat, însă, multe lucuri. Vrem sau nu vrem, modificările operate de bănci ne forțează să renunțăm la cash și, oricât de conservatori am fi, va trebui să o facem, pentru a evita plata unor comisioane care au ajuns deja la niveluri extrem de mari și cresc de la lună. Semnul schimbării radicale a venit la ING, bancă de top în ceea ce privește numărul clienților care își încasează salariul prin intermediul unui cont bancar, cu peste 1,3 milioane de astfel de clienți. În urmă cu un an și jumătate, ING a renunțat la complet la casierii, motiv pentru care clienții vor pot face depuneri sau retrageri de numerar doar la automate. Trecerea către automate și carduri este însă doar primul pas, pentru că drumul final duce către internet și mobile banking, către deja cunoscutele aplicații și plățile online.
Cu restrcițiile de deplasare impuse de pandemie și cu creșterea abruptă a comenzilor online aferentă, foarte mulți români au ajuns să cunoască, de voie sau de nevoie, aceste sisteme. Mai importat, însă, după ING au început să reducă substanțial, până la 0 în unele locații, numărul de casierii și celelalte bănci. Și, mai mult decât atât au crescut masiv comisioanele pentru tranzacții cu numerar. Depunerea sau retragerea de numerar la și de la ghișeu a ajuns să fie comisionată și cu 2% din sumă la bănci mari ca Unicredit sau Reiffeisen, în timp ce alte bănci de anvergură, cum sunt BCR sau BRD impun comisioane fixe mari penru același tip de operațiuni. Ba, mai mult, sunt comisionate chiar și depunerile de numerar la bancomat, iar proceul de majorare a acestor costuri va continua. Și băncile care se orientează în general spre firmele mici, cum este Banca Transilvania, descurajează plățile cu numerar prin comisioane aplicate clienților lor IMM.
Drumul este, așadar, unul singur și pentru a evita plata unor costuri suplimentare mari va trebui să ne calibrăm în așa fel cheltuielile încât să putem face cât mai multe plăți prin online sau internet banking ori, în cel mai rău caz, cu cardul. Vestea bună este că în din ce în ce mai multe locuri se pot face astfel de plăi, chiar și unele piețe. În plus, întreținerea sau ratele bancare pot fi și ele plătite prin aceste metode. La fel și taxele locale și, promit autoritățile că, în curând vor puea fi astfel achitate și impozitele și taxele naționale.