Voucher-surpriză, voucher-capcană

Ce poate fi mai frumos decât o reducere venită din senin și fără ca destinatarul s-o merite aparent? Pentru avizați ar fi mai frumoasă...lipsa ei!

Nu există mese gratuite în capitalism, nu-i așa? E un truism să spui asta dar mulți uită că toate gratuitățile au costul lor când se confruntă pe teren cu ele. Să ne ocupăm puțin de voucherele-surpriză. De regulă, un voucher reprezintă o recompensă acordată pentru fidelitate sau pentru participarea la o anumită campanie. De exemplu, cine cumpără în valoare de o anumită sumă primește reduceri de câteva procente dintr-o viitoare achiziție. Sau cine intră în clubul clienților unui anumit retailer are un voucher de bun venit în valoare de X lei.

Ce părere aveți însă de un voucher nesolicitat, venit pentru toată lumea din lista de newslettere a magazinului online? Vorbim de mii, poate zeci de mii de persoane și ar însemna că magazinul își asumă niște pierderi serioase dacă le reduce la toți prețurile cu un anumit procent sau, cel puțin, își taie serios, până la dispariție poate, marja de profit din respectiva secțiune a site-ului. Vreau să spun că voucherele direcționate (poți cumpăra cu reducere dar numai anumite mărfuri) reprezintă de cele mai mutle ori o capcană pentru amatorii de chilipiruri sau cei care suferă de shopping compulsiv determinându-i să facă achiziții de care n-au neapărată nevoie.

Ca regulă generală, orice voucher care nu este primit personal ci este împachetat pentru categorii largi de clienți are mari șanse să reprezinte doar o capcană de marketing pentru naivi. „Pentru că ești client fidel”, „pentru că ai fost în ultimele 3 luni printre cei mai activi clienți ai magazinului nostru” (cum s-ar putea verifica asta?) reprezintă formulele înșelătoare cu care ești mommit cu voucherele-surpriză care te direcționează însă doar în anumite secțiuni ale magazinului. Adică sunt valabile adică doar pentru achiziția unor produse mai greu vandabile, fie din cauza prețului mare, fie pentru că nu mai sunt mărfuri de sezon.

Sfatul meu? Tratează cu suspiciune orice voucher pe care îl presupui „de grup”, mai ales dacă este destinat doar anumitor tipuri de cumpărături. Nu ocoli vouchere de „bun venit” câtă vreme nu ți se fixează o limită prea înalta de achiziții pentru ca acestea să fie aplicabile. Indiferent de tipul de voucher însă ar fi indicat să bagi mâna în buzunar doar pentru produsele de care oricum ai nevoie sau, cel mult, despre care ești sigur că vei avea nevoie într-un viitor apropiat.

(Cristian Dogaru)

 

 

citește mai departe

Încearcă și: