Ştii tarifele taxi? Nu te grăbi cu răspunsul...

Dacă tinzi să răspunzi pe nerăsuflate 1,4 lei/km e cazul să conspectezi puţin piaţa. Lucrurile s-au mai schimbat...

 „Dacă nu va găsim maşină liberă cu 1,4 lei doriţi şi la 1,74?” am auzit de la celălalt capăt al firului sunând la dispeceratul Meridian, poate  cea mai cunoscută companie de taximetrie clasică din Capitală. Recunosc că am fost surprins, eram obişnuit că firmele de taximetrie din Bucureşti să se bată în jurul bornei de 1,4 lei (multe au încercat să fure clienţi concurenţei ducând plafonul mai jos cu 1 ban, la 1,39 lei) şi, dintr-o dată, cineva sparge ghiaţa cu o strategie destul de asemănătoare cu cea a Uber. Pe platforma celebră de ridesharing, în momentul când cererea e mare intră „tariful dinamic”, adică vei plăti mai mult cu 20, 30, 40% sau chiar 100% şi peste cei 1,3 lei/km cât reprezintă tariful uzual (la costul total se adaugă 0,2 lei/minutul de călătorie şi 1,3 lei tariful de pornire). La Revelionul din 2015 de pildă se umpluseră reţelele sociale de protestele celor care plătiseră chiar şi de 5-6 ori tariful de baza pe motiv de supracerere.

Or, iată că o firma de taximetrie schiţează ceva similar, deşi la proporţii mult mai reduse. Cei 1,74 lei solicitaţi prin dispecerat nu reprezintă „decât” un spor de 17%, mai mic deci decât tarifele dinamice practicate de Uber. Oficial, este doar un serviciu care adaugă valoare suplimentară, maşinile incluse în tariful de 1,74 lei/km la Meridian fiind mai noi, un fel de serviciu premium. Totuşi, strategia companiei derulată prin dispecerat-„dacă nu găsim la 1,4 lei doriţi şi la 1,74?” în loc de „ce tip de maşină preferaţi?”-arată că e mai degrabă o încercare de direcţionare a clienţilor spre tariful mai mare sub pretextul cererii crescute.

Să mai menţionăm că „tariful dinamic” al Meridian nu reprezintă singurul semnal că firmele locale răsuflă cam greu la costurile actuale ale carburanţilor şi preţurile crescute în ultima vreme la RCA (semn că o majorare generalizată a tarifelor la taxiuri nu e foarte îndepărtată) mai avem şi alte soluţii originale. De pildă, taxi Pelicanul a inventat maşina cu doi şoferi care vine să culeagă petrecăreţii care nu îşi mai pot conduce maşinile personale pe motiv de alcolemie crescută. Plăteşti o taxă de 40 de lei şi tariful standard pentru cursa până acasă şi ai ocazia să te întorci în propria maşină, condusă de unul dintre şoferii Pelicanul.

Rămâne de văzut ce efect va avea recent anunţata firmă de dispecerizare a Primăriei Capitalei. „Venim în sprijinul solicitării asociaţiilor taximetriştilor, cu care ne-am întâlnit de mai multe ori, şi care reclamă faptul că în Capitală acţionează taxi-uri pirat-clone, practic -de asemenea, că numărul taxiurilor care au primit avize, licenţe, aprobări în zonele limitrofe este mult mai mare decât permite legislaţia şi că anumite controale care se fac din partea Brigăzii Rutiere şi a Poliţiei Locale nu sunt suficiente pentru a dezarma aceste fenomene”, spunea Gabriela Firea, Primarul General, la sfârşitul lunii trecute. E posibil ca cei care fac dumping să fie descurajaţi prin centralizarea ofertelor companiilor licenţiate într-un dispecerat unic (oricine va putea apoi verifică online dacă o anumită firma e autorizată sau nu) iar firmele mari, profitând de acest impuls oferit de autorităţi,  să se alinieze în curând pe un palier superior de preţ pentru a face faţă mai bine costurilor şi concurenţei cu aplicaţiile de ridesharing precum Uber sau mai recent intratul Taxify, un soi de Uber dar fără tarif dinamic-acum se percepe 1,17 lei/km, preţ fix, redus promoţional în martie cu 20% (la care se adaugă 0,2 lei/minutul de călătorie şi 1,17 lei tariful de pornire).

citește mai departe

Încearcă și:

Adaugă comentariul tău folosind Facebook