• Afaceri
  • Ce se vinde cel mai bine pe net în România

Ce se vinde cel mai bine pe net în România

Topul preferințelor în ceea ce privește achizițiile online a fost realizat în urma unei cercetări Eurostat din 2016 și oferă câteva suprize în ceea ce privește ordinea pe podium.

Marturisesc că mă așteptăm să văd gadgeturile în prim plan. Asta pentru că e simplu să achiziționezi un telefon, laptop sau tabletă în urma review-urilor și faptului că poți le returna fără probleme în interiorul celor 14 zile pe care le oferă legea comerțului electronic sau chiar 30 de zile, interval cu care au plusat unii retailerii. În loc de asta, 80% dintre femei și 63% dintre bărbați declara că au cumpărat online haine și articole sportive. Mă miră poziția pe care obiectele de îmbrăcăminte o ocupă deoarece aici nu te poți baza pe review-uri iar calapodurile mai diferă. Poți cumpăra o haină pe eticheta căreia e trecută mărimea ta iar acasă poți constata că nu se potrivește și trebuie să o returnezi plătind și taxele curierului. Probabil că nu există suficiente magazine și spații de expunere sau prețurile practicate offline sunt încă foarte mari astfel astfel încât lumea caută masiv soluții online.

Abia pe locul doi vin echipamentele electronice (16% dintre femei și 29% dintre bărbați au făcut o astfel de achiziție) și așa se explică poate succesul de care se bucură (încă) magazinele offline din domeniu (vezi Altex, Flanco) deși prețurile practicate sunt în mod previzibil mai mari decât la cele online (costuri suplimentare cu salariile și închirierea spațiilor de comercializare). Probabil că mulți nu au încredere în review-urile de pe net (și în unele cazuri pe bună dreptate, multe sunt doar un instrument de marketing). Urmează călătoriile și vacanțele (21% dintre femei și 23% dintre bărbați) iar aici se vede succesul unor platforme precum booking.com, momondo.ro, etc) și cifrele de afaceri în scădere pentru agențiile de turism clasice care au rămas favorite doar pentru sejururile unde ghidul e neapărat necesar. În mod surprinzător poate, biletele la concerte și alte evenimente ocupă doar locul 4 (14% dintre femei și 15% dintre bărbați) dar aici ar trebui să căutăm explicații în zona veniturilor amatorilor de astfel de distracții (mulți studenți și tineri fără un venit stabil) și prețurilor destul de piperate.

In sfârșit urmează bunurile pentru casă (12% dintre femei și 14% dintre bărbați) și filmele și muzica (7% dintre femei și 10% dintre bărbați). Dacă în cazul filmelor pirateria e de vină pentru locul codaș din top, explicația locului ocupat de bunurile pentru casă aș caută-o mai degrabă în zona ofertei reduse pe partea de magazine online (majoritatea preferă magazinele offliine de specialitate, care n-au versiuni online convingătoare precum Hornbach, Praktiker, Dedeman, etc).

 

 

citește mai departe

Încearcă și: